søndag 10. januar 2016

Snødd inne


Foto: Kow d.e. 10012016 ©   Klikk på bildene for å se større versjon.

Slik så det ut da jeg åpnet utgangsdøra i dag. Dyp og relativt tung snø dekket trappa, gårdsplassen og innkjørselen.

For mye og for lite forderver alt, pleide min mor å si.
Det kan jeg skrive under på.
Litt snø går an vinterstid, men nå er det kommet for mye.
Og det snør ennå.

Jeg har måkt hver dag i det siste, men i dag tidlig var gårdsplassen og innkjørselen på ny snødd ned.
Og nå var snøen betydelig dypere og tyngre enn de silkeglatte, lette fnuggene jeg har skuffet unna de foregående dagene.
Nå var det betydelig belastning for både armer og rygg.

Jeg måkte innkjørselen.
Gårdsplasen får vente til i morgen.
En 78 år gammel mann som er vant til et stillesittende liv, må ikke overdrive anstrengelsene.
Jeg får heller - om nødvendig - fordele  jobben over flere dager.

Men inntil den delen av gårdsplassen, som ligger foran garasjen, er måkt, er vi snødd inne.
Det er ikke snakk om å få ut bilen slik det er nå.
Heldigvis er fryseren og kjølseskapet fulle.

Jeg håper bare at snøen ikke blir våt og blytung før jeg får måkt.
Nå stiger gradene.
Da jeg stod opp ved halv sju tiden var det drøyt 9 grader.
Nå - seks og en halv time seinere - er det 6,3 grader sier termometerne våre.
I følge  meteorologene skal temperaturen stige ytterligere det nærmeste døgnet.

Jeg håper derfor at jeg orker å måke resten i morgen.
Skulle all den snøen som fyller gårdsplassen nå, bli til slaps og sørpe, vil det bli utrivelig her.
Det gjelderfor å få på seg varmedressen og komme i gang med måkingen i morgen igjen.



Ingen kommentarer: