mandag 15. februar 2016

Dødelige vindusruter


Foto: Kow d.e. 12022016 © 
Klikk på bildene for å se større versjon


Fuglen har fløyet i vinduet og havnet på bakken. Der er den tatt av et dyr - formodentlig en katt - som har forsynt seg av den. Hodet er borte. Kroppen er intakt.


Hva slags fugl er det? Det er en dompap-hunn, sier ekspertene.

Fuglene flyr inn i vindusrutene våre og brekker nakken.
Det skjer dessverre rett som det er.

Ikke alle kollisjoner har dødelig utgang - heldigvis.
Men altfor mange.
Og nå har det skjedd igjen.

På soveværelsevinduet, som vender mot nord, satt det fjærrester som tydelig viste hva som hadde skjedd.
Fuglen lå et stykke bortenfor - oppe på en bergknatt.
Dit er den formodentlig slept eller båret.
Trolig av en katt.

Fuglen manglet hode.
Ellers var den overraskende hel.
Trolig har den ikke smakt så godt at katten - eller hvem det nå har vært - har funnet det bryet verdt å spise videre.
Det fins jo så mye god mat på boks.

Fuglen var svart og hvit og brungrå.
Jeg lurte i utgangspunktet på om det kunne være en svarthvit flusnapper, men den lever av insekter og skal ikke komme fra syden før om en måned eller to.
Det er trolig en dompap-hunn, uttaler ekspertene på "Spør en biolog".
De har sansynligvis rett.
Selv om jeg syns at fuglen er uvanlig svart over ryggen.
Det gråbrune brystet og størrelsen stemmer imidlertid godt.
Så ekspertene har nok rett.

Vi har ofte dompap-par på besøk.
Det er nok en dompap-hann som er sørgende enkemann nå.

Dompapen hekker i april-mai.
Dessverre blir det ett reir og noen nye dompaper færre i år.
Mamma dompap er borte.
Vi får håpe at pappa dompap finner seg en ny partner som han kan bringe slekten videre sammen med.
Og at de styrer unna våre vinduer.



3 kommentarer:

Anonym sa...

Hei!
Jeg er en bloggløs dame, som liker å følge med på hageblogger, og derfor også er innom bloggen din. Du har en hyggelig blogg synes jeg! Problemer med fugler som flyr inn i vindusrutene har vi også hatt. Jeg skriver hatt, for nå ser det ut til at tiltaket vi satte i verk har virket! Hvis du går inn på Dyrebeskyttelsens sider, og videre inn på nettbutikken deres, så finnes det klistremerker av rovfugl som du klistrer på de mest utsatte vinduene. Dette har virket godt hos oss noen måneder, ingen fugler i rutene etter at rovfuglene kom opp! Ikke har antall fugler på foringsplassen utenfor vinduene minsket heller. Ville bare tipse deg om dette. Koster ikke mange kronene å forsøke.
Vennlig hilsen Hanne

winther sa...

Takk for innspillet, Hanne. Dette skal vi overveie å prøve. Døde fugler på bakken under vinduet er noe av det mest meningsløse og triste jeg vet om. Men så er det å få familien med på å ha klistremerker på vindusrutene, da. De må kanskje stå midt på ruta? Ha det godt.

Anonym sa...

Hei igjen!
Hos oss var det mannen min som først ville ha noe å klistre opp på vinduene, for å unngå at fuglene fløy inn i rutene. Jeg vegret meg, da vi bor i et bittelite hus med små vinduer. Jeg så liksom for meg hvor stygt dette ville ta seg ut. Det var da jeg sto der lille julaften, med en kjøttmeis med brukket nakke, at jeg bestemte meg for at nok fikk være nok! Jeg følte meg som en morder, siden jeg foret fuglene rett utenfor vinduene! Sånn kom det til at vi nå har to sorte rovfugl-siluetter klistret på de to mest utsatte vinduene. De er klistret midt på ruta, men litt høyt oppe. Til å begynne med skvatt jeg hver gang jeg så rovfuglene. Nå legger jeg ikke merke til dem lenger. Og altså, - ingen svimeslåtte eller døde småfugler hos oss etter at vi fikk rovfuglene på plass.

Vennlig hilsen Hanne