tirsdag 29. mars 2016

Jacmaniiklematis, gullklematis og kaprifolium beskåret


Foto: Kow d.e. 23032016 © 
Klikk på bildene for å se større versjon


Frøhodene på gullklematisplantene syns best, men her er også jackmaniiklematis og kaprifolium.


Gullklematisfrøene er mange, utrolig spirevillige og sprer seg med vinden. Hvis de ikke blir klipt av før "vårstormene" setter inn, får man gullklematisplanter over alt.


I enden på hver dunlette fnokk sitter det et frø som har spirevillighet på linje med løvetann.


Gullklamatis, jackmaniiklematis og kaprifolium ferdig beskåret. De har allerede vist seg levedyktige og fått skudd.

Jeg rakk det akkurat.
Jeg fikk plukket av frøhodene på gullklematisplanetene før vinden eskalerte, fòr gjennom landskapet og røsket og slet i busker og kratt.
Hadde jeg vært for seint ute, ville gullklamatisfrøene vært ut over hele hagen.

Nå ligger frøhodene vel forvart i en plaspose i søppeldunken.
Med den spireevnen de har, kan de ikke kastes i komposten - verken i den private eller på kommunens hageavfallstomt.
Da ville både Frogn og Nesodden blitt dekket med gullklematis etter hvert.

Både gullklematis og jackmaniiklematis har erfaringsmessig godt av kraftig beskjæring.
Da blir de frodige og tette med mange blomster.
Hos oss vokser de tett sammenflettet.
Det ser de ikke ut til å ha vondt av.
Snarere tvert i mot.
Når de blomstrer får vi en herlig blanding av blått og gult.

Kaprifoliumplantene ser også ut til å like det tette naboskapet.
I fjor blomstret de ekstra rikt.

Nå er de alle gjort klare til årets vekstsesong.
Så får vi se om de vil blomstre like rikelig som i fjor.
Eller om de tar seg en hvilepause etter fjorårets voldsomme utladning.

1 kommentar:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Tror faktisk at jeg hadde en gullklematis for mange år siden, men den likte seg ikke her, eller i hvert fall ikke der jeg hadde satt den, så den gikk ut. Flotte frøstander, men hvis den sprer seg sånn ser jeg at det kan være et problem.
Hilsen Ingeborg