torsdag 14. april 2016

Blomster eller bare blader?


Foto: Kow d.e. 04.04.2016© 
Klikk på bildene for å se større versjon


Pinseliljene viser livskraft, men blir det blomster?

Tatt opp, tynnet ut og plantet om. 

Pinseliljene i rosebedet kommer tidlig om våren med friske, grønne skudd.
Det er ikke noe å utsette på livskraften.

Fine struttende blomsterknopper kommer det også.
Nesten på hver eneste plante.
Problemet er at bare noen få av alle knoppene springer ut og gir oss blomster.

Flere har foreslått å ta opp løkene, tynne ut og plante på ny for å sikre hver enkelt løk tilstrekkelig livsrom.
Det har jeg gjort
I fjor førte det ikke til noen bedring.

Det er to tuster med pinseliljer i rosebedet.
Den ene får flere utsprungne blomster.
Den andre færre.
Begge har knopper som ser lovende ut, men "tørker" inn.
Akkurat som før. 

Plantene står under takskjegget, men har det ikke tørt.
Jeg vanner ofte.
Ser jeg at bladverket begynner å "henge", er jeg raskt ute med vannkanna.


I fjor var plantene "nyetablerte" etter tynningen.
I år bør de være veletablerte.
Jeg venter med spenning på knoppsettingen og blomstringen.
Blir det færre knopper som "tørker inn" i år?

Ingen kommentarer: