søndag 28. august 2016

Myter om boasnegler


Foto: Kow d. e. 25082016©
Klikk på bildene for å se større versjon.


Boasneglen spiser friske blomsterblad - som bladene på denne valmuen.


Slik så valmuen ut etter at boasneglen hadde beitet på den.

Noen mener at boasneglen (limax maximus limacidae) er et nyttedyr som man bør behandle pent slik at man beholder den i hagen.
Noen vil dessten ha det til at boasneglene spiser brunsnegler og brunsnegleegg.
Og noen hevder at boasneglene ikke ødelegger friske vekster, men kun spiser råtne plantedeler.
Dessverre er dette bare myter uten hold i virkeligheten.

Spiser og ødelegger friske planter
Det er rikelig med boasnegler her vi bor.
Jeg har funnet dem beitende i mange slags planter.
De spiser blader, gnager i stykker stilker og tygger i seg blomster.
Og de lever tilsynelatende fredelig side om side med brunsnegler, svarte skogsnegler, grå små snegler uten hus og med hagesnegler og lundsnegler med hus.

Spiste av valmuen
En tidlig morgen for noen dager siden skulle jeg hente morgenavisene.
Da fikk jeg se at en boasnegle spiste av en av valmueblomstene ved garasjen.
Da jeg kom tilbake etter å ha hentet kameraet, var den i ferd med å forlate matfatet.
Det var ganske mørkt da jeg tok bildet.
Blitsen fikk sneglen til å se svart ut, men det var en boasnegle.

Massevis
Det sies at kjært barn har mange navn.
Folk kaller boasneglene både for tigersnegler, leopardsnegler - og mye annet. 
Men uansett kjælenavn, er den ikke "kjært barn" og velkommen i vår hage.
Jeg dreper alle boasnegler jeg ser - og de er ikke få - men det dukker stadig opp nye,  både på grønne friske planter og på vandring fra plante til plante.

Rabarbraen populær
Rabarbrabladene på den skyggefulle nordsiden av huset, er nesten oppspist.
På bladene finner jeg boasnegler og andre snegler om hverandre.
Det er ingen ting som tyder på at boasneglene utgjør noen trussel eller fare for snegler av andre slag.
Skulle vitenskapen likevel være i stand til å bekrefte at boasneglene spiser eggene til brunsneglene ville det jo være storartet.
Men: Foreløpig framstår påstanden som en ubekreftet myte.
Derimot framsetter jeg med dette en påstand som ikke er en myte, og som jeg har 100  prosent dekning for: Boasnegler spiser friske plantedeler og utretter stor skade i hagen!
Tro det eller ei, men slik er det.
Samme hva mytene forteller.
Jeg tror mine egne øyne.
Basta.

2 kommentarer:

Ingeborg Kringeland Hald sa...

Interessant innlegg, jeg har også lurt litt på det. Men jeg har faktisk aldri sett noen av "mine" boasnegler spise på plantene, det jeg derimot har sett er en boasnegle som faktisk gikk til angrep på en annen snegle og spise den, men det var en oransjeskogsnegle og ikke en brunsnegle. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

winther sa...

Kanskje det fins aggressive og fredelige indvider? Jeg har utallige eksempler på at boasnegler og andre snegler "beiter" fredelig sammen - bl.a. på rabarbrabladene. Ha det godt.