onsdag 13. juni 2012

Midler mot store og små skadedyr


Signaturen "Wencke" har kommentert problemet med dyr som ødelegger vekstene i hagen.
I en kommentar og en e-post skriver hun at hun til tider har hatt besøk av rådyr.
Wencke har prøvd flere ting.
Hun har f.eks. lagt ut menneskehår som hun har strødd rundt omkring.
Det må ha hjulpet, mener hun, for hun har ikke sett noe til rådyrene i år.
Mot brunsnegler vanner hun med hvitløk.
Hun tror - eller kanskje håper - at dette også kan ha en effekt på rådyr og andre dyr.

Hår hjalp ikke
Jeg har prøvd å legge ut menneskehår for å holde rådyrene borte.
Både mitt eget og andres.
Jeg fikk en stor pose full av frisøren - den gangen jeg brukte frisør - og la ut.
Det hjalp dessverre ikke.
Det betyr ikke at andre ikke bør gi metoden en sjanse.
Wencke ser ut til å ha bedre erfaringer med denne metoden enn jeg har.

Hvitløkuttrekk
Wencke vanner med hvitløkvann mot sniler - og rådyr.
Avkoket skal også virke mot plantelus.
Hun knuser to hvitløk, koker dem i 4-5 minutter i 1 liter vann til det utvikler seg en sterk lukt, avkjøler og siler.
Uttrekket oppbevares på lukket flaske.
Når hun skal vanne mot skadedyrene, blander hun en matskje av hvitløkvannet i en vannkanne og vanner grundig.
Erfaringene skal være gode.

Uprøvd middel
Wencke har også oppskrift på et "bekjempningsmiddel" som hun ennå ikke har prøvd.
Man blander to egg med en kopp vann og en kopp melk og tilsetter en teskje knust hvitløk, tabasco sauce og oppvaskmiddel.
Væsken sprayes på plantene.
Midlet synes å være "sterkt".
Etter som erfaringer med virkningen savnes, bør man kanskje prøve seg forsiktig fram slik at ikke "haka forsvinner mens man barberer seg".
Men intet middel bør være uprøvd.

Sniler
I likhet med stadig flere av oss, har Wencke problemer med brunsniler.
Hun forteller at hun måtte slutte å kjøpe sommerblomster til hagen og nå bare har noen på terrassen.
De siste årene har imidlertid fiolene kommet tilbake, noe hun tar som et godt tegn.
Wencke har forsøkt å bekjempe snilene ved å plukke dem opp og dem legge i salt.
Hun knuser dessuten eggeskall som hun legger rundt plantene.
Kaffegrut har hun også prøvd.
Det er gift for snilene og bra gjødsel for rosene, kan hun fortelle.
Aske har vist seg å ikke være en effektiv barrière.
Også hønsegjødsel har Wencke prøvd som bekjempningsmiddel.
Bekjempningsmiddelet "Nemaslug" som blandes i vann, kjenner hun til, men dette har hun ikke prøvd - foreløpig.

Saksa er best
Min erfaring er at den gamle, avlagte kjøkkensaksa er det beste bekjempningsmiddelet.
Med den klipper jeg snilene effektiv i to.
Og metoden har ingen naturskadelige bieffekter.
Snilekadavrene lar jeg enten ligge, eller jeg samler dem på steder hvor de er minst mulig generende.
De levende snilene finner dem, legger seg til for å fortære sine døde artsfrender - og blir klippet ihjel de også. Det vil ikke si at andre framgangsmåter ikke fører til godt resultat.
Men er du oppgitt, eller fortvilet, og lurer på hva du skal gjøre, anbefaler jeg saks.

Ingen kommentarer: