mandag 2. april 2018

Hvem herjer?

                                                      
Foto: Kow d. e. 31. mars 2018 © 

Klikk på bildene for å se større versjon.

Hvem graver dype hull i rosebedet i sørveggen?


Hele bedet er endevendt.



Enkelte av rosebuskene har fått blottlagt røttene. Det har de neppe godt av.

For noen år siden ble den ene av plenene våre endevendt av grevlinger.
Det skjedde gjentatte ganger.
Ekspertene på universitetet på Ås mente at grevlingen gravde etter oldenborrelarver.

Søen ligger ennå meterdyp i vår hage.
Men rosebedet i sørveggen er bart og snøklokker, krokus, hyasinter og påske- og pinseliljer er i ferd med å stikke sine grønne skudd over jorda mellom rosene.
Det hele så lovende ut.

Men det gjør det ikke lenger.
Noen har gravd i bedet.
Ikke litt forsiktig for å dekke over avføring slik kattene gjør.
Nei, det er herjet skikkelig.
Enkelte hull er 15-20 cm i diameter og 15 cm dype.
Og det er mange av dem.
Veldig mange.
Bedet er rett og slett endevendt fra den ene enden til den andre.

De grønne skuddene er ikke spist.
Det er nok derfor ikke rådyrene som er skyldige denne gangen.
Mine mistanker heller mer mot grevlingen.

Hvert år beriker jeg jorda i rosebedet med kompost.
Da følger det en masse mark med.
Grevlingen elsker mark.
Det er nok dem den har vært på jakt etter.

Eller er det noen der ute som har andre erfaringer og andre teorier?
Jeg hører gjerne om det.
Men inntil videre holder jeg grevlingen ansvarlig for ødeleggelsene.


1 kommentar:

Unknown sa...

hei.
ser du har bjørnebærbusker plantet.
hvor kan man få kjøpt slike?
jeg bor i orkdal kommune, sør i trøndelag, kan jeg få de til å leve hos meg?