søndag 7. august 2011

Høstfivreldbusk

Foto: Kow d.e. 31072011 ©
Klikk på bildene for å se større versjon


Man kan godt forstå at sommerfuglene tiltrekkes av sommerfuglbuskens blomster.


De tunge blomsterklasene er mer enn enkelte av de spede greinene klarer å bære.

Til vår store skuffelse frøs sommerfuglbusken (Buddleja davidii) ned i fjor vinter.
Men heldigvis skjøt den på ny fra rota og vokste opp igjen.
Slik har den fortsatt i år.
Den oppfører seg nærmest som en staude.
Den er derfor ikke blitt særlig høy, men den blomstrer rikt.
Og setter stadig nye knopper etter hvert som nye skudd vokser opp fra rota.
Blomsterklasene er så store at enkelte av greinene ikke klarer å bære dem.

Ikke etter oppskriften
"Jorden bør være lett, næringsrik og godt drenert med høy PH-verdi," poengterer bokverket "Alt om hagen".
Lett er den kanskje, men næringsrik er jorda neppe.
Vår buddleie står nemlig nær tomtegrensen.
Furuene på den andre siden av tomtedelet konkurrerer med største sannsynlig om både næring og fuktighet.
Godt drenert er nok derfor voksestedet.
Hvilken PH-verdi jorda på stedet har, har jeg aldri målt.
Men det er en masse furunåler der, så den er trolig sur.

Generell tiltrekningskraft
Sommerfugler er et vakkert og eksotisk innslag i hagen.
At sommerfuglbusken - eller høstfivreldbusken, som den også kalles på norsk - trekker til seg sommerfugler er det ingen tvil om.
De ulike sommerfuglartene skulle i følge sitt navn og tradisjonell oppfatning,foretrekke ulike vertsplanter - ikke bare med sikte på formering, men også når det gjelder mer kortvarig opphold.
Buddleiaen blir imidlertid besøkt av sommerfugler av ulike slag.
Den øver øyensynlig en mer generell tiltrekning på sommerfugler i sin alminnelighet.
Det samme ser ut til å gjelde lavendelen.

2 kommentarer:

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Hei. Jeg har også 2 sommerfuglbusker. Flotte planter som vokser kraftig hos meg uten verken noe særlig stell eller omtanke... Må faktisk beskjære dem flere ganger i løpet av sesongen så de ikke tar knerten på andre blomster i bedet. Jeg har dessverre ikke sett en eneste sommerfugl på busken enda. Men har heller ikke hatt tid til å studere veldig nøye. Må nok gjemme meg i en sånn Sverre M. Fjeldstad kamuflasjehytte og luske...

winther sa...

I Bergen fryser de vel ikke ned heller? Jeg misunner deg klimaet ditt - bortsett fra det ustanselige regnet.
Sommerfuglene på Vestlandet må være bortskjemte! Her lever både sommerfuglbusken og sommerfuglene opp til sitt rykte. Jeg er fascinert av de "flygende blomstene", og har en krakk like ved, så jeg setter stor pris på at buddleiaen trekker dem til seg slik at jeg kan sitte og studere dem.