torsdag 22. september 2011

Begoniaen tas inn

Foto: Kow d.e. ©
Klikk på bildene for å se større versjon


21.09.2011: Begoniaen blomstrer ennå og lyser opp på gesimsen til utepeisen. Blomstene er imidlertid blitt færre og bladverket mer glissent de seneste ukene. De tverrgående stenglene i bakkant er bjørnebær på jakt etter mer "lebensraum".

26.07.2011: I hele sommer har begoniaen blomstrer frodig med store, fyldige blomster og tett, grønt, dekorativt bladverk. Blomstene har ikke visnet, men falt av og blitt erstattet med stadig nye.

For noen dager siden var det 4 grader da jeg gikk ut for å hente avisene ved 6-tiden om morgenen.
De siste morgenene har vi vært oppe i 7.
Basilikumplantene har jeg tatt inn, men flere andre frostømfintlige planter står ennå ute.
F. eks. begoniaen.
Som har blomstret rikt hele sommeren. Og som blomstrer ennå.
De vannholdige stenglene tåler ikke frost. Selvfølgelig.
De liker ikke altfor kjølig luft heller.
Hvor få plussgrader det kan bli, før de bukker under, er uvisst.
Derfor tar jeg inn begoniaen nå.
Jeg får heller flytte den ut og la den få noen dager i sol og frisk luft, hvis været de kommende dagene skulle tillate det.
Men nettene får den tilbringe innendørs.
Det ville være synd å tape denne flotte planta på grunn av slendrian.
Den overlevde forrige vinter innendørs i litt lav "stuetemperatur".
Det skal bli spennende å se om den klarar en overvintring til.
Jeg har hatt begoniaer tidligere som har greid seg vinteren over med jord rundt røttene og liv i stilker og blader.
Derimot har jeg både lykkes med og mistet begoniaknoller som er tatt opp av jorda og overvintret i lett fuktig avispapir.
Det er derfor ikke lett å avgjøre hvilken metode som er best.
Denne gangen velger jeg "pottemetoden".
Etter som den slo så heldig ut i fjor.
Men man vet aldri.
Det skal bli spennende å se.

Ingen kommentarer: