fredag 1. januar 2016

Sidensvansene innvier nyåret


Foto: Kow d.e. 01012016 ©  
Klikk på bildene for å se større versjon.

Været var grått, og fuglene sky, men jeg fikk da et slags bilde av dem selv om det ble uklart og dårlig.



Her lar de sky fuglene seg fotografere på noe nærmere hold, men da jeg skulle snike meg enda lenger innpå, kom en mann med hund på vegen utenfor, og fuglene lettet.

På årets første dag kom sidensvansene på besøk.
Ikke i slikt overveldende antall som de pleier å opptre i, men likevel i en stor flokk.

Jeg har sett at noen har beskrevet sidensvansene som tillitsfulle.
Beskrivelsen passer ikke på dem som besøker oss.
De er usedvanlig sky.

Jeg ble derfor overrasket da de ble sittende i mispelbuskene på den nedre plenen og spise røde bær, da jeg la aviser i papirdunken på gårdsplassen.
Til og med da jeg kom tilbake med kameraet, ble noen sittende selv om jeg forsiktig gikk nærmere.
Først da en mann med hund kom gående på vegen utenfor, lettet de og forsvant.

Hagen vår er populær hos de langveisfarende vakre fuglene med fjørtopp på hodet.
Det skyldes formodentlig alle cotoneaster- og berberis-buskene med lokkende røde bær.
Bær med frø som har en overveldende evne til å gi opphav til nye planter.

Hver høst venter vi derfor utålmodig på at hærskarer av sidensvanser - og noen mindre flokker med trost - skal komme og forsyne seg.
Sidensvansene er mer enn velkomne i vår hage.
De er vakre å se på.
Og de gjør en ryddejobb som vi nødig vil være foruten.



Ingen kommentarer: