tirsdag 20. januar 2009

Julestjernene visner


Foto: Kow d.e. ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Julestjernene kaster bladene. Hva er galt?


Julestjernene mister bladene.
Da vi kjøpte dem, hadde de blomster, så de var ikke avblomstret og på veg til å takke for seg.
Men det tok ikke lang tid før de begynte å kaste bladene - først de grønne og så de røde.
Skjønt, det gjelder ikke alle, men det gjelder dem vi handlet samtidig på samme sted.
Innetemperaturen hos oss er ca 19 grader, og vi forsøker å vanne sånn passe. Ikke for mye, men heller ikke så lite at jordklumpen tørker helt ut.
Men påpasselighet og godt stell hjelper ikke.
Plantene visner likevel.
Er ikke plantene "laget" slik at de tåler innetemperatur?
Har de vært utsatt for frost eller andre påkjenninger før de kom i vårt hjem?
Eller hva er årsaken til denne "visnesyken"?
Nå kan man selvfølgelig innvende at det umulig kan gjøre så mye, for etter jul er det ingen stas med julestjerner. Da er det om å gjøre å få dem ut av huset.
Jeg har hørt om folk som kaster friske julestjerner samtidig med at de høster juletreet.
Men sånn ser ikke vi på det.
Når vi kjøper blomster, bør de leve noe lenger enn en måned.
Ja, de varer jo egentlig ikke en måned en gang, for en har visnet for lenge siden, og den vi har bilde av ovenfor, har skrantet i lengre tid.
Hvorfor er det slik?

5 kommentarer:

Sigrid sa...

Sannsynligvis har de fått kuldeskade før de kom til deg. Julestejerner er vare på temperatur. Det holder at de utsettes for kulde mellom lastebil og blomsterbutikk eller mellom butikken og hjemmet ditt.

winther sa...

Mest trolig mellom lastebil og blomsterbutikk. Så sent som i går så jeg en blomsterbilsjåfør som åpnet begge bakdørene på vid gap mens han losset blomsterplanter utenfor en Rema-butikk. Da var det ikke ekstremt kaldt, men kaldt nok til at skade kunne skje. Men han tok det piano, hentet ut plantene satte dem på den flere etasjer høye tralla som stod på bakken, og trillet rolig og behersket bort til døra og inn i butikken.
Slik skjødesløshet er det kundene som må betale for, for hvor mange går tilbake til butikken og klager på en St. Paulia som "går dukken". De fleste regner nok med at de sjøl er skyld i at plantene ikke klarer seg.

Vigdis i Romerikshaven sa...

Mine stjerner holdt også bare over jula, ikke mer!

Fotoutfordring til deg på bloggen min!

Anne på Moseplassen sa...

akkurat julestjernene synes jeg det er helt ok at visner. Selv tok jeg og klippet ned vår hvite stankelbenjulestjerne og satt i vase i stedet, det ble pent og mindre julete.

Julestjernene er nok litt avhengig av rett stell, og de tåler lite tempraturforandringer så jeg sier meg enig med Sigrid.

winther sa...

Vigdis og Anne: Jeg har lest en del om julestjernens ømfintlighet, men mitt konspiratoriske sinnelag får meg likevel til å lure på om julestjernene er "behandlet" slik at de bare skal leve i juledagene. Min kone er enig med deg, Anne, men jeg ser på Euphorbia pulcherrima (vortemelk) som noe langt mer enn en juleplante. Jeg har sett planta i "fri utfoldelse" på Kanarøyene hvor den har form av store fargeglade busker. Min ambisjon er å "overvintre" en eller flere planter som jeg kan ha i potte i hagen, og som jeg får til å utvikle nye fargede høyblader, men med det plantematerialet som finnes her, må jeg vel skyte en hvit pinne etter det.