lørdag 20. februar 2010

Snø. Mye snø.

Foto: Kow d.e. 19022010 ©
Klikk på bildene for å se større versjon


Bilde 1: I nattas mulm og mørke har et nytt lag med snø lagt seg over landskapet, og gårdsplassen og innkjøringen må måkes.



Bilde 2 og 3: Når jeg måker, tipper jeg snøen utfor kanten av staudebedet og ned på den nederste plenen. Det blir store hauger.

Det snør.
Jevnt og trutt. Time etter time.
I dag snødde det da jeg stod opp ved 6-tiden, og det har snødd uten opphold hele dagen.
Ikke tett eller med store filler, men jevnt slik at snødybden i innkjørselen og på gårdsplassen blir stadig større.
Jeg får en skikkelig måkejobb i morgen.
Da går det det vel som det pleier å gå:
Jeg strever og måker i mitt ansikts sved og etter et par timer eller mer, kan jeg rette ryggen og tilfreds betrakte resultatet.
Men det varer ikke lenge før det er nesten like mye som før jeg begynte. Og tid for ny måking og nytt slit.
Hagen er etter hvert fylt med snø.
Snø som kommer ovenfra. Og den jeg "deponerer" der. I påvente av sol og plussgrader.
Men de lar vente på seg.
Februar er en hard vintermåned. Tegn til vår er ikke å se. Derimot er det meldt fortsatt kulde. Og mer snø!
Meteorologene tar ofte feil, men akkurat dette er jeg redd at de får rett i.
Det er langt fram til vår og varmere tider.
Det tærer på tålmodigheten.

Ingen kommentarer: