mandag 7. februar 2011

Eple til trosten

Foto: Kow d.e. 06022011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Jeg ventet til søndag med å ta bilde i håp om å få med hakkemerker fra takknemlige bevingede venner, men hittil har ingen liebhabere meldt seg.

Endelig.
Fredag hengte jeg opp eple til svarttrosten. Slik "anonym" og "anne - moseplassen" har foreslått.
Selv om den har hatt helga på seg, har den ennå ikke vært der og forsynt seg.
Ingen andre fugler har falt for fristelsen heller. Foreløpig.
Men de kommer vel.
I dag er det forresten kaldere ute enn det har vært de siste dagene. Minus 1 grad sier termometerne - og er merkelig enige. Det pleier de ikke å være.
Minus 1 klokka 11 på dagen betyr nok at det har vært både 2 og 3 blå i natt. Eplekjøttet har nok derfor frosset.
Så får vi se om fuglene, vil ha det likevel.
På mine vandringer i nabolaget passerer jeg et epletre i en eldre hage. Det er smekkfullt av ikke høstede epler. Brune, frosne epler.
Hvis det er slik at enkelte fugler liker frosne epler, har de litt av et spiskammer der.
Også på en annen av mine vandreruter står det noen trær med eplene på. Også et med pærer.
Jeg har i mitt stille sinn vært litt fortørnet over at folk ikke tar bedre vare på naturens gaver.
Men kanskje bør jeg se det fra den positive siden?
At de etterlatte eplene og pærene bidrar til å holde fuglene i live?
Skjønt, når sant skal sies, har jeg aldri sett noen fugler i disse trærne når jeg har gått forbi.
Så får vi se om fuglene - f. eks. svartrosten - setter pris på mitt beskjedne bidrag. Som er fristende friskt og rødt. Og godt synlig.
Jeg går stadig til vinduet og sjekker.
Men hittil har ikke en gang skjæra funnet det for godt å forsyne seg.

Ingen kommentarer: