tirsdag 21. juni 2011

Lovende agapanthus

Foto: Kow d.e. 16062011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Denne agapanthusplanta har 21 knopper.

Det ser ut til å gå mot et nytt, fantastisk agapanthus-år.
De fire plantene har brakt fram et stort antall blomster i flere år.
Vi har derfor ventet på at de skulle ta seg en "hvilepause".
Men det ser ikke ut til at de har tenkt å ta en eventuell pause i år.

Overdådig
Et år overvintret plantene nedgravd i bakken ute.
Det klarte de uten å ta skade.
Men vanligvis står de inne i et kjellerom om vinteren.
Enda det var relativt kjølig, satte jeg dem i år ut ekstra tidlig for å unngå at bladverket skulle vokse seg for langt før de kom ut i lys og frisk luft.
De bladene som er vokst fram innendørs, har en tendens til å bli gule og lite dekorative fra rota og 5-10 centimeter oppover.
I år har alle plantene blader med jevn grønnfarge fra bunnen av.

Henger med hodet
Jeg hadde dessuten et lønnlig håp om at blomsterstilkene skulle bli kortere og mer robuste dersom plantene tidlig kom ut i sol og rikelig lys.
Om det slår til, er jeg usikker på.
Når de tunge blomsterhodene er fullt utsprungne, er det nok fare for at de - som vanlig - legger seg utover fordi de relativt spede stilkene ikke "orker" de tunge blomstene.
Støtte i form av nett og liknende har ikke vært vellykket.
Det har vært mer skjemmende enn effektivt.

Ikke trangt?
Jeg har lest flere steder at agapanthus liker å ha det trangt.
Det har også vært min erfaring.
Jeg har derfor bidratt til å spre denne "lærdommen".
Men nå har jeg kommet i tvil.
Av våre fire planter er det tre som har knopper.
Den ene av de to plantene som er resultat av at jeg delte en som sprengte potta den stod i for et par år siden, har flest knopper.
Den andre delen har 19.
De står begge relativt rommelig.
Den tredje planta med knopper har 11.
Den står riktignok betydelig trangere.
Den som står trangest har derimot ingen knopper.
Foreløpig.
Den står lyst og lunt - i den grad man kan snakke om lunt her hvor vinden fra fjorden står rett på.
Så kanskje er det ikke så viktig for plantene hvor trangt de står?
Nå venter vi spent på at blomstene skal springe ut.

Ingen kommentarer: