lørdag 9. mars 2013

Hvor blir våren av?

Det så lovende ut.
I flere dager har vi hatt sol og varme.
Men i dag er det grått - og kaldt.
Det har til og med kommet litt snø.
Ikke mye, men for mye.
For nå vil vi ikke ha mer.
Kuldegrader midt på dagen kan vi dessuten godt være foruten.
I dag ble det imidlertid ikke varmere enn minus 3 grader.

Vil ha vår
Nå vil vi ha vår!
Varmegrader døgnet rundt slik at snøen i hagen tiner.
Og slik at den harde, speilblanke isen som får innkjørselen til å likne en førsteklasses curlingbane, smelter og forsvinner så jeg kan hente aviser og post i postkassa uten å måtte bruke skistav og brodder.
Jeg er en gammel mann.
Jeg vil ha bare veger, fortauer og gangstier slik at jeg kan gå turer uten å risikere knall og fall.
Og jeg vil jobbe i hagen.

Mer kulde
Men det må jeg vente lenger med, skal vi tro meteorologene.
Som varsler mer kulde.
Å håpe på at de tar feil - slik de ofte gjør - har lite for seg.
For når det er noe negativt på gang, blir det nok som de har sagt.
Vi får vente med å pakke bort stillongsen og vottene.
Og smøre oss med tålmodighet.
Det skal vel gå.
Men det holder hardt.
Veldig hardt!

Ingen kommentarer: