mandag 11. mai 2015

Pinseliljer: Blomster eller tørre knopper?


Foto: Enerett Kay Olav Winther d.e.

Pinseliljene ser ut til å trives. Denne tusta har frodig, grønt bladverk og mange knopper. Men hvor mange springer ut og blir til blomster?


Denne tusta står i samme bedet som den ovenfor, men et stykke unna. Den har krevende naboer, men har likevel mange knopper. På tross av konkurransen blir som regel flere av disse knoppene utsprungne blomster, enn knoppene på den andre planta.

Jeg har en del pinseliljer.
De har kraftig, grønt bladverk og setter mange blomsterknopper.
Men bare noen av knoppene blir til utsprungne blomster.
De andre "tørker" inn.

Jeg har skrevet om dette tidligere.
Og fått mange råd.
Bl. a. om å dele tustene fordi inntørkingen kan skyldes at løkene står for tett og ikke får nok næring og fuktighet.

Jeg har fulgt rådet.
De løkene jeg har fjernet, har jeg satt rundt omkring i blomsterbedene.
Noen enkeltvis og noen i grupper.
De blomstrer stort sett bra.

De tynnede gruppene i rosebedet ved sørveggen oppfører seg imidlertid som før.
Den ene får flere utsprungne blomster.
Den andre færre.
Begge har knopper som ser lovende ut, men "tørker" inn.
Foreløpig har ingen begynt å blomstre ennå.

De problematiske tustene står under takskjegget
Jeg har imidlertid alltid vannet så snart bladverket har begynt å "henge".
De har aldri tørket ut!
I år har jeg vært særlig påpasselig.

Denne våren har det regnet mye.
Til og med bedet under takskjegget har fått sin rikelige andel.
Nå er jeg spent på om dette fører til at flere knopper blir til blomster.
Jeg håper det beste, men frykter det verste.

Ingen kommentarer: