mandag 17. august 2015

Mislykkede reddiker


Foto: Kow d. e.  16082015©
Klikk på bildene for å se større versjon.


Spiselige reddiker ble det ikke, men blomsterprakten er upåklagelig.


Stod reddikene for tett? Disse ble priklet ut, men det ble ikke noe av dem heller.


Her er et utvalg reddiker fra årets avling. Ikke mye å knaske på her.

Den som ikke klarer å dyrke reddiker, bør overveie å legge asfalt i hagen, sa programlederen for hageprogrammet "Grønn glede".

Jeg føler trang til å bekjenne: Jeg klarer ikke å dyrke fram spiselige reddiker.
Hos meg blir det som oftest bare strantne planter uten knoller.
Og lar jeg plantene, i ren frustrasjon, stå sommeren igjennom, blir det blomster.

Hva jeg gjør galt, skjønner jeg ikke.
Jeg bearbeider jorda godt så den ikke er for fast og hard.
Jeg forestiller meg at hard jord vil vanskeliggjøre knolldannelsen.
På den løse jorda strør jeg frø.
Forsiktig dytter jeg frøene litt ned i jorda før jeg strør et lag med jord over.

Plantene spirer og gror.
Det er ikke det.
Men det blir ingen knoller.
Hva er årsaken?
Frøene er kjøpt og er ikke gått ut på dato.

Reddikbedet er en stor plastdunk som står lyst på terrassen.
I nabodunkene er det krydderurter.
Noen er overvintret.
Andre - som dill og koriander - er innkjøpt og plantet ut i år.
De vokser og er friske og fine alle sammen.

Men reddikene blir det ikke noe av.
Jeg har fått til reddiker tidligere, men slett ikke alltid.
Som regel blir det ingen knoller, men bare tynne "pinner".
Bør jeg gå over til asfalt?

2 kommentarer:

Villrose sa...

Ja, sånn var det hos meg også, inntil i år. Så ikke legg asfalt, men skaff deg et par pallekarmer :)

Tidligere har jeg sådd i smalere, men ganske lange kasser. Stort sett sytrådreddiker og bra med blomster som resultat. I år har jeg endelig fått tak i pallekarmer, satt to i høyden, fylt på med kugjødselkompost under, og ok plantejord på toppen. Reddikavlingen er overveldene fantastisk! Høster struttende flotte knoller fra de samme frøene og med samme såtetthet som tidligere. Har også dekket karmene med agrylduk for å unngå ytøy.

Rita Hogefeld sa...

He-he.....man skal ikke lykkes med alt. Du fikk nå flott blomstring om ikke annet. Og så får du kryddervekstene til - det greier ikke jeg. Reddiker har jeg ikke prøvd meg på enda :)