tirsdag 28. april 2015

Maries hagebilder: Roser har torner


Foto: Enerett Marie Camilla Winther

Rynkerosenes torner er ikke gode å komme ut for.

Joda, roser er vakre.
Både edelroser og de mindre edle typene, som f. eks. Rosa rugosa.
Men de er ikke alltid like hyggelige å komme i nærkontakt med.
Jeg liker ikke å bruke hansker når jeg jobber i hagen.
Jeg bruker imidlertid tjukke skinnhansker når jeg arbeider med rosene.
Likevel blir jeg stukket.
Tornene trenger tvers igjennom.
Ikke til å undres over, når man ser det bildet Marie har tatt.
Men når rosene blomstrer, har man igjen for lidelsene.
Og nypene er god - og framfor alt sunn - mat.
Summa sumarum: Rynkerosene får nok stå, selv om forståsegpåerne mener at de er en fare for naturen og det stedegne artsmangfoldet.
Noe jeg for øvrig stiller meg tvilende til.

Ingen kommentarer: