mandag 6. april 2015

Lavendelen frisert

 Foto: Enerett Kay Olav Winther d.e.

Lavendelen har klart vinteren bra. Hvis den ikke skal vokse over alle grenser, må den beskjæres om våren.


Slik ser den ut etter beskjæring. Betydelig kortere og litt "rufsete" i fasongen. Buskvekster bør klippes slik at de beholder sin "naturlige" form. Syns jeg.

Jeg har flere lavendelbusker.
Jeg lager noen nye planter hvert år.
Et par planter jeg i egen hage.
De øvrige gir jeg bort.

"Morplanta" står ved sørveggen.
Den har stått der noen år, og blitt stor og frodig.
Jeg klipper den kraftig tilbake hvert år.
Den ser ikke bra ut når den er nyklipt, men den blir grønn og fin og får masser av blomster ut over sommeren.

Også i år har jeg stukket noen av de kvistene jeg har klipt av, i potter med sand.
Kanskje slår de rot og utvikler seg - kanskje ikke.
I løpet av våren har vi felt tre store grantrær.
To ved ett av blomsterbedene ved gårdsplassen, og ett ved "skyggebedet" på nordsiden av huset.
Blir det noe av årets stiklinger, vet jeg hvor jeg skal ha dem.

Ingen kommentarer: