onsdag 22. oktober 2008

Fantastiske bacopa

Foto: Kow d.e. 191008 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Bacopa midt i oktober - en fantastisk blomsterrik og utholdende plante.

Vi har skrevet om bacopaplantene våre tidligere, men må omtale dem igjen. De er helt fantastiske.
Vi har dem i urner som står på gårdsplassen ved inngangen. Der har de blomstret fra vi plantet dem tidlig i våres, og nå, godt og vel halvegs ute i oktober, står de like blomsterrike - og fine i bladverket.
Frosten har hilst på. Riktignok bare i forbigående her nede på bakken, men bacopaene har ikke tatt noen skade. De blomstrer ufortrødent.
Ja, lobeliaene er ikke så verst de heller. De ble plantet samtidig og blomstrer også ennå - selv om de ikke kommer så godt fram på bildet.
Det gjør imidlertid de spanske margerittene. De strutter av lutter velvære, og setter stadig nye knopper. Så får vi se om de får sjansen til å bære dem fram til blomstring.
Det sies at høsten er en stusselig tid i hagen.
Å, langt i fra.

2 kommentarer:

Ellen Walnum sa...

Velkommen i "menigheten":-) Jeg elsker bacopa! Den er så vakker og blomster så villig og ikke minst lenge. Jeg har også noen som blomstrer fremdeles:-) Fantastisk å bruke i samplantinger. Tidligere har jeg kjøpt dem som stiklinger som jeg igjen har tatt stiklinger av, men til våren skal jeg prøve å så dem.

Anonym sa...

Nå ble jeg nysgjerrig. Går det an å ta stiklinger av de plantene som blomstrer nå, plante og overvintre dem og på den måten få nye planter som man kan plante ut om våren?