lørdag 2. april 2011

Beskåret og ferdig til beising


Foto: Kow d.e. 30032011 © Klikk på bildet for å se større versjon

Kaprifolen, gullklematisene og Jackmani-klematisen er beskåret og løsnet fra veggen slik at de kan legges ned og beisingen kan begynne.

Jeg rakk det akkurat før snøen kom.
Avklippet ble samlet i rommelige pappesker og i søppelsekker, og de gjenværende stenglene ble løsnet fra espalieret på veggen slik at det kan legges forsiktig ned når beisingen utføres.

Varmt nok?
Er det varmt nok hos deg til at du kan beise allerede?spør "Krepsemor".
Et høyst betimelig spørsmål.
Det finnes sikkert mange utmerkede typer beis, men jeg bruker "Trebitt oljebeis".
På spannet står det at den kan brukes i minusgrader.
Jeg beiser ikke når det er under 0, men regner med at nattefrost ikke skader.
Et eksklusivt og meget dyrt nybygg ikke langt her fra, ble forresten beiset for omlag 14 dager siden.
Det borger vel for at risikoen for negativt resultat ikke er stor.

Spede skudd og nattefrost
Verre er det kanskje med de spede, vannholdige skuddene som jeg har "lurt" fram ved den omfattende beskjæringen.
På de lange greinene jeg klipte av, var det imidlertid skudd allerede.
Alle de tre plantene "mente" altså selv at det var trygt å begynne vårarbeidet.
Forhåpentlig har de rett.
Og skulle det bli usedvanlig kaldt over tid, vil det at plantene nå ligger så nærme bakken mildne frosten.
Nå er det forresten under enhver omstendighet for seint å angre.
Det heter at lykken står den kjekke bi.
La oss håpe det.

Ingen kommentarer: