torsdag 21. april 2011

Pusekatter og gåsunger

Foto: Kow d.e. ©
Klikk på bildene for å se større versjon

19. april 2011: Seljetrærnes blomster har utviklet seg til gule gåsunger.



Gåsunger er gule. Det blir også seljeblomstene når de bare får litt tid på seg.


15. mars 2011 så de samme trærne slik ut.




På dette "forstadiet" har ikke selja "gåsunger", men "kattepuser".

Seljetrærne ved lekeplassen like nedenfor vårt hus, har kledd seg i gult til påske.
Hvis man er så heldig at man ikke lider av pollenallergi, kan man nyte synet.

Ikke forskjellige trær
Bildene ovenfor viser at det er forskjell på "kattepuser" og "gåsunger".
"Kattepusene" er grå, glatte og myke, mens "gåsungene" - som seg hør og bør - er gule.
Det dreier seg om to utviklingsstadier på samme tre.
Ikke om ulike blomster på forskjellige trær.

Grå kyllinger?
Jeg tillater meg altså den uærbødige påstand at folk som hevder at de plukker grå, silkeglatte "gåsunger" om våren er på ville veger og blander både botanikk og zoologi.
Med mindre det bevislig finnes ekte "gåsunger" - altså kyllinger - som likner på blomsterknoppene på det nederste bildet ovenfor.
Slike gåsunger har jeg til gode å se.
Derimot har jeg sett kattunger i samme farge og med samme glans i pelsen.
De gule pollenbombene på bilde nummer to ovenfor, kan imidlertid - med en viss velvilje - minne om nyfødte gåsunger.

Kultur
Men det kan da umulig være så viktig hva man kaller blomstene?
Kanskje - og kanskje ikke.
Går ikke verdifull tradisjon og kultur tapt ved at nyansene og presisjonen forsvinner?
Skulle noen mene at det er jeg som blander begrepene, får de si i fra.
Jeg er åpen for begrunnet uenighet.






3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg er enig jeg, men i Trøndelag het det "kattelabber" og gåsunger. Og gåsungene var de gule.

Jarl arve sunde sa...

Seljetreet i Hagen har fått kattepoter/gåsunger nå i november. Her har det vært flere frostnetter, men nå er det 12 grader. Er dette vanlig ?

anemone sa...

Puselabber 🙂