onsdag 19. mars 2014

Midlertidig vinter stopper våronna

Foto: Kow d.e. 19032014 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

I går var det vår, og jeg ble halvveis ferdig med å rydde staudebedet til venstre i bildet. Jeg skulle fortsette i dag, men det har snøen satt en stopper for.


Vinteren har et kortvarig tilbakefall, og plenen ligger dekt av snø. Nå hadde det passet å kaste på kalk, men ...

I går ryddet jeg i staudebedet og beskar villrosene ved postkassa.
Vinden var sur, men det var opphold, bart og vårlig.
I dag er det minus 1 grad, og snøen ligger over landskapet.

Staudene har ikke kommet med nye skudd ennå.
Jeg kunne derfor bruke den elektriske kantklipperen for å "barbere" bort de visne planterestene fra i fjor.
Det gjør arbeidet betydelig lettere.
Men batteriet gikk tomt, og jeg hadde planer om å fortsette arbeidet i dag.
Det ble det ikke noe av.
I dag er det 1 minusgrad, og bedet er dekt av snø.

Så jobben får vente.
Det er lovt høyere temperaturer de kommende dagene.
Forhåpentlig kan jeg derfor fortsette dugnaden i staudebedet før årets skudd stikker opp og tvinger meg til å gå forsiktigere fram.

Når snøen dekker plenene og kjøkkenhagen burde jeg benyttet sjansen til kaste på kalk.
Da ville den løst seg raskere opp og lettere blitt fraktet ned i jorda.
Det er bare det at kalken står aller innerst i garasjen - innenfor hagemøbler, hageredskap, urner og potter og annet som er oppbevart innendørs gjennom vinteren.
Så kalken får jeg ikke tak i før møbler og annet hageutstyr er flyttet ut.

Nå har plenene, kjøkkenhagen - og også deler av staudebedet - fått kalk i løpet av vinteren.
Vi fyrer med ved, og treaska strør vi i hagen.
Den gir både gjødsel og kalk på én gang.
Har man hage, er treaska ikke plagsom søppel, men en gratis ressurs som man bør ta vare på og bruke.
Men hold den unna surjordsplantene.

Meteorologen har lovet opphold og flere plussgrader utover kvelden.
Forhåpentlig er snøen borte i morgen.
Jeg klør etter å komme i gang med staudene igjen.
Når bedene er ryddet, skal jeg spa opp irisrøtter som er nærmere en meter i diameter, og som er "gått ut" i midten, og fjerne villbringebærplanter som har slått seg til å staudebedet.
Jeg håper bare ryggen holder.

2 kommentarer:

Parkvegens Hageglede sa...

Ja, sånn er det her også. Når en er godt igang med våren, så kommer snøen. Her er roser , busker og trær i full vekst..håper bare de tåler dette. Jeg må bli fli kere å ta vare på treasken..er det noen typer vedaske en skal holde seg unna eller er alt like bra?

winther sa...

Man kan nok strø ut aske fra alle treslag, men aske av TRYKKIMPREGNERT trevirke må man IKKE strø ut. Slik aske er søppel. Til og med SKADELIG søppel. Forøvrig: God vår i Parkvegen!