torsdag 12. mars 2015

Plussgrader og is


Foto: Enerett Kay Olav Winther d.e.

Øverst: Flere morgener på rad har det vært is på denne "vasspytten" på toppen av vedlageret selv om gradestokkene sier at det er flere plussgrader.
Nederst: Isen er tjukk - nesten bunnfrossen. Ved hjelp av harde slag har jeg klart å knuse litt av den mellom taksteinene.

I går var jeg våken før klokka 5.
Da jeg så på den elektroniske temperaturmåleren som er plassert på nordsiden av huset, viste den 4,3 plussgrader.
Den gammeldagse gradestokken som også står på nordsiden, viste mellom 3 og 4.
Da jeg gikk ut for å hente avisen ti minutter over 6, viste gradestokken på sørveggen godt og vel 3 grader.
Det var ikke rim på noen av takene.
Og ikke is på bilvinduene til naboene.
Bilene står ute om natta.
Det var fuktig på belegningssteinene i innkjørselen, men ikke glatt.

Tjukk is i plussgrader?
Da jeg til min overraskelse hadde sett at det hadde vært is på "vasspytten" på toppen av vedlageret de siste morgenene, så jeg etter.
Og is var det.
Tjukk is.
Selv om det var flere plussgrader - i følge gradestokkene.

Ikke "issnerk", men bunnfrosset
Ved 6-tiden i dag morges sjekket jeg temperatur og is på ny.
Like før klokka 6  viste både det elektroniske og de tradisjonelle termometerne litt i overkant av 3 grader.
Denne gangen tok jeg med kameraet for å dokumentere at det var is.
Bildene ser dere ovenfor.
Det var ikke bare "issnerk" eller en tynn isskorpe, men nesten bunnfrosset, hard is.
Jeg måtte slå hardt for å bryte isflaten.
Da jeg fikk hull, kom det fram litt vann, men ikke mye.
Nesten alt var hardfrosset.
I går kveld ved 9-tiden var det flytende vann uten antydning til isdannelse.

Fryser vann når det ikke er minusgrader?
På mindre enn 9 timer er altså "vasspytten" gått fra flytende, soloppvarmet vann til fast, hard is på tross av at det  har vært flere plussgrader.
I alle fall må det ha vært plussgrader en stor del av tiden.
Vi har en bil som sier i fra når det blir 4 grader.
Det sa den ifra om i går kveld.
Og temperaturen skifter ikke plutselig og med ett slag fra flere plussgrader til så mange minusgrader at en pytt med 4-5 cm dypt vann bunnfryser, for så plutselig å skifte tilbake til flere plussgrader igjen.
Eller gjør den det?

Uforklarlig is
Jeg finner ingen logisk forklaring på den harde, bunnfrosne isen.
Se på bildene.
Hvor kaldt må det være for at så mye vann skal bånnfryse?
Og over hvor lang tid må kulda vare?
Jeg tror at jeg må sende problemet til Meteorologisk institutt og til Storm.
Forhåpentlig har de data og kunnskaper nok til å gi en forklaring.

Ingen kommentarer: