torsdag 3. mars 2016

På stedet mars

Foto: Kow d.e. 03032016 © 
Klikk på bildene for å se større versjon


Jeg hadde ikke tid og ork til å måke både innkjørselen og gårdsplassen før bilen måtte ut av garasjen i dag tidlig. Snøen lå dyp og glatt. Det holdt hardt, men vi kom ut - med et "nødskrik".


Mars er ingen vårmåned - hvis noen skulle ha trodd det. Her er det full vinter.


Snøen er tung, og det er mye av den. La oss håpe at rododendronbuskene med de ferdige knoppene tåler belastningen.

Neida, det er ingen stavefeil i overskriften.
Jeg passet på å lage et ordspill for å beskrive den gjenstridige måneden mars.
I stedet for å fortsette den gledelige utviklingen mot vår, slår den kontra og overøser oss med snø som vi absolutt ikke har bruk for eller glede av.
Dette var fullstendig unødvendig!

Snøoverfall
Man taler gjerne om snøfall.
I dette tilfellet er det mer dekkende å snakke om snøoverfall - på sakesløs person.
Hver onsdag og torsdag har vi besøk av barnebarn som overnatter.
Morgenen etter må de kjøres på skolen.
Det er derfor lite hyggelig - og særdeles lite praktisk - at gårdsplassen og innkjørselen er blitt fylt opp med tung nysnø i løpet av natta.

Morgenstund har snø i munn
Like etter klokka 0600 i dag tidlig måtte jeg ut og måke.
Brøytekanten måtte fjernes og innkjørselen måkes slik at bilen kunne komme på vegen.
Innkjørselen ble måkt, men gårdsplassen rakk jeg ikke å gjøre noe med.
Jeg måtte derfor ta "rennefart" i garasjen og rygge  over snødrivene så godt det lot seg gjøre.
Vi sluret og humpet og skjente bortover, men ut kom vi.
Og barnebarnet kom på skolen i tide - selv om det var tilløp til kaos på vegen.

Ikke tilrådelig å starte dagen med stress
Når man er 78 år, skal man ikke gå rett fra senga og ut og måke snø.
Det kan få katastrofale følger.
Jeg vet det!
På den annnen side: Har man lovt å få barnebarnet til skolen, må man få bilen på vegen.
Og da er det ingen veg utenom.
Snøen må vekk.
Eller i alle fall reduseres slik at det blir mulig å kjøre.

Snø er for de unge
Når man ser dette dilemmaet, forstår man kanskje hvorfor jeg besværer meg over tung, våt snø som ustoppelig daler ned og gjør livet tungt og vanskelig for en gammel mann.
Snø er for de unge.
Og snø i mars er utelukkende til ergrelse.
Nå bør våren komme!

Ingen kommentarer: