mandag 4. april 2016

Hortensiaen beskåret


Foto: Kow d.e. 31.03.2016© 
Klikk på bildene for å se større versjon


Disse var høye og ulenkelige og hang utover. Blader var det bare i toppen. Der var det også blomster.


Her har hortensiaplantene spredt seg vilt. Stenglene er tynne og korte med mye blader og ikke så verst med blomster.

De fleste hortensia-arter blomstrer på fjorårets stammer og kvister.
Nå får vi se om dette også gjelder den arten vi har.
I år måtte vi beskjære relativt hardt for om mulig å få ny vekst fra rota.
Skulle blomstringen utebli i år, får vi leve med det.

Bedet hvor hortensiaplantene står, ligger i halvskygge ved inngangspartiet mellom huset og en fjellknaus.
I fjor blomstret de ganske rikt.
De har imidlertid fått stå uklipte i flere år og så etter hvert nokså rufsete ut.
Bladeverket begrenset seg til toppen av de tynne, ulenkelige stammene.
Det var derfor nødvendig med en frisering.

Forhåpentlig kommer det blader på de stammene som står igjen.
Det viktigste er imidlertid at det kommer nye skudd fra rota slik at buskene blir mer fyldige nedentil.
Slik det er nå, vinner de ingen skjønnhetskonkurranse.

Hortensia er surjordsplanter.
Jeg gir dem derfor ikke vanlig hagegjodsel.
Derimot lar jeg blader og barnåler ligge og visne i bedet.
Det kan godt hende at dette ikke er nok, og at jeg sulteforer hortensiaplantene.
En grunn må det jo være til at de er så tynne og lite frodige.
Kanskje jeg skal spandere litt gjødsel for surjordsplanter i løpet av våren?
Skjønt da blir det muligens bare bladverk?

2 kommentarer:

Kristins Hage&Drivhus sa...

Håper at du blomster på Hortensiaen også I år. Greiner som skyt frå stilkane som star igjen vil vel gi blomster trur eg. Det gjer det på min, men det kan jo vere ein annan type :-)

winther sa...

Vi krysser fingrene, Kristin. Må vi vente til neste år for å få blomster, så håper vi at tilveksten fra rota veier opp for ventetiden.