torsdag 7. mai 2009

Pinseliljer

Foto: Kow d.e. 050509 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Pinseliljene er fine, men altfor mange knopper tørker inn i stedet for å folde seg ut mot sol og varme.

Vi har noen fine pinseliljer.
Dvs.: De som springer ut, er vakre og dekorative, men hvert år er det en del knopper som tørker inn.
Norsk hageleksikon skriver at "blinde knopper" kan skyldes tørke - særlig tett inntil husvegg - eller frost.
Frost er det trolig ikke. Det ser vi av at de fleste knoppene jo resulterer i blomster, og av de øvrige vekstene i umiddelbar nærhet.
Våre narsisser står imidlertid inntil husveggen, men nettopp derfor er de hvert år blitt vannet rikelig. I år har vi vannet enda mye mer enn vanlig. Dessuten har det regnet flere ganger, og det har vært skikkelig vått i bedet.
Pinseliljene er en av de få vekstene i vår hage som rådyrene lar stå i fred. Det gjør dem spesielt kjærkomne. Det er derfor ekstra ergerlig at flere knopper gir opp på halvvegen.
Noen blomster har allerede brutt ut av "hamsen" uten å folde seg ut ennå. Trolig åpner de seg straks varmen kommer.
I dag regner det imidlertid og er kjølig, så vi får smøre oss med tålmodighet.
Vi venter i spenning.

4 kommentarer:

Elsa sa...

Pinseliljer er nydelige blomster, særlig de gamledagse som dufter.
Allium og narcisser er lurt og plante hvis en har besøk av rådyr, de får stå i fred i motsetning til tulipaner som er rene snacksen.Fritillaria tar de heller ikke.

Mariann sa...

Det kan ikke ha noe med at de står for tett og skulle ha vært tatt opp og satt ned igjen med litt større avstand mellom løkene? Men da hadde de vel kanskje ikke dannet knopper i det hele tatt, eller færre knopper. Siden det ikke har vært mangel på vann hos deg i år får vi håpe på en flott blomstring.
Gammeldagse pinseliljer er så fine og så dufter de så nydelig. Jeg har endelig klart å skaffe noen løker jeg håper er den ekte gammeldagse. De jeg har kjøpt før har vist seg å være feilmerket. Så jeg er også spent på blomstringen i år.
Her har vi hjort og den bryr seg heller ikke om narcisser, godt at noe får stå i fred.

winther sa...

Til Else: Ja, tulipaner er rene snacksen, så det har vi måttet kutte ut. At Fritillariaen får stå, kan vi bekrefte.

Til Mariann: Jeg har hatt løkene oppe og "omskolert" dem flere ganger. Nå har jeg dem i "løkkurver" som jeg bare kan løfte opp når jeg skal "fornye" dem. Dessverre har en del knopper tørket inn både før og etter slike operasjoner. Kan det være et spesielt næringsemne de mangler, mon tro?

winther sa...

Til Elsa: Litt for sent så jeg at jeg hadde skrevet navnet ditt feil. Beklager!