mandag 18. mai 2009

Snileplagen: Jeg klipper dem i to


Foto: Kow d.e. 090409 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Hagen er full av slike glupske, slimete kryp. I tørt være ser det "fredelig" ut, men når det regner, kommer de fram - i store mengder.


Det regner ute, og jeg har vært en tur gjennom hagen med saksa og klipt sniler.
Jeg visste ikke at jeg var så moderisk.
Selvfølgelig har jeg avlivet sniler før. Mange også.
Men jeg merker at jeg liker det.
Kanskje ikke akkurat det å drepe, men å fjerne en "fiende", en trussel mot plantene.
Henrettelsene skjer med kaldt blod og uten betenkeligheter eller vemmelse.
Det vet jeg ikke om jeg er så fornøyd med.
Jeg klipper snilene i to.
Før puttet jeg dem deretter i do. Noen går den vegen nå også, men en del lar jeg ligge igjen godt synlige - for snilene og for meg.
Etter kort tid kommer artsfrendene for å forsyne seg av restene, og da blir de klipt i to de også.
Kort prosess.
Jeg synes at iberiasnilene er mørkere i år enn tidligere.
Selvfølgelig er det fortsatt en del som er lysere brune slik "alle" var da de viste seg her første gang, men overvekten er nå betydelig mørkere.
Skyldes det naturlig utvalg?
Er det m.a.o. et ledd i tilpasningen til norske forhold?
Eller hva er forklaringen?
Se forøvrig innlegget Kan ungdomsskolene lage sniledugnad? fra bloggen DrøbakNotater som jeg også lager.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hei igjen, fra Vinterbro!

Har du flere bilder som kan vise fargeskalaen? Jeg har søkt omkring på nettet etter tydelige bilder som kan vise varianter av brunsneglene, men det er faktisk ikke lett å finne. Jeg har sett noen pappbrune i skogen, og lurer på om dette kan være noen av disse fryktinngytende skapningene.

Pølsestørrelse er jo til å få grøsninger av! Jeg gruer til evt å måtte klippe, og håper det vil bli like "hjerterått" og følelsesløst som jeg forstår det kan bli for dere erfarne jegere etterhvert!

winther sa...

Det har jeg dessverre ikke tenkt på å dokumentere, men det er et interessant tema som jeg skal ha tankene henvendt på. De beste "studieobjektene" er Sogstiveien og venstre side av Osloveien nedover fra "7-eleven". Midt på Sogstiveien finner du, som regel, mer enn nok av sniler i alle størrelser og fargevariasjoner. Du bor jo ikke så langt unna, så ta en titt. Det er ikke noen udelt hyggelig opplevelse, men lærerik. Etter en tur der, vet du hva du skal se etter. Lykke til.