søndag 2. oktober 2011

Hafslund-rose

Foto: Kow d.e. 27092011 ©
Klikk på bildene for å se større versjon


Så å si totalt ribbet for blader, men med to praktfulle blomster, pynter denne rosebusken opp i et ellers nokså nødtørftig og rufsete høstbed.

Den dufter ikke, men er et kunstverk og en skjønnhetsåpenbaring.

Jeg vet ikke hva den heter.
Men vakker er den.
Og så holder den seg relativt godt - slik at vi har glede av den lenge.
Dessuten remonterer den.
Den blomstrer på forsommeren, kanskje en gang midtsommers og en gang sent på høsten.
Bladverket er imidlertid borte nå. Og busken ser ikke ut som en buske, men mer som en naken pinne.
Men selve blomstene viser seg altså fra sin aller vakreste side.

Hafslund-rose
Jeg snakker om en mørk rød rose vi har i rosebedet.
Jeg kaller den Hafslund-rose.
På Hafslund hovedgård i Sarpsborg så jeg i sommer to praktfulle rosebed på hver side av hovedinngangen.
Det var slike roser som de vi har to busker av, og som jeg viser bilder av her.
Etter som jeg er oppvokst i nærheten av hovedgården - og mot slutten av krigen til og med gikk ett år på skole i den ærverdige, noble bygningen - kaller jeg rosene Hafslund-roser.
Selv om de selvfølgelig heter noe ganske annet.
Men det blir som med Hurdalsrosen.
Den heter også litt av hvert.
Avhengig av hvor man er, og hvem man snakker med.
Derfor har jeg frimodighet nok til å bruke det hjemmelagede navnet på den røde skjønnheten.
Hafslund-rose heter den altså hos oss fra nå av.

Ingen kommentarer: