mandag 31. oktober 2011

Vårblomstrende dunk?

Foto: Kow d.e. 26102011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Dukker det opp et blomsterhav her til våren?


I en bøtte i garasjen hadde jeg massevis av blomsterløk som jeg tok opp da jeg forsøkte å få litt orden på beplantningen i skråningen langs innkjørselen.
Det var scilla, perleblomst og krokus.
Hva kunne jeg bruke dem til?

Ikke tilbake til utgangspunktet
Det ville være synd å kaste dem, eller la dem ligge og bli ødelagt.
Skjønt, noen var nok ødelagt allerede, men mesteparten var faste og tilsynelatende fine.
I skråningen hvor de kom fra, ville jeg ikke ha dem.
Der gjorde de det vanskelig å holde bedet fritt for ugress og for rotstengler fra ulvespireaen som jeg hadde vært så uforsiktig å tildele et felt mellom feltene med rosespirea og nellikrosen Pink Grootendorst.
Ulvespireaen nøyde seg ikke med sitt tilmålte område og sendte rotstengler ut til begge sider og dukket opp på steder hvor vi absolutt ikke ville ha den.
For å fjerne den, måtte vi til med spade - og noen ganger øks - og da passet det dårlig å skulle ta hensyn til scilla, perleblomst og krokus.
Men hvor skulle disse små skjønnhetene få plass i stedet?

"Potetdunkene"
Tanken dukket opp da jeg tok opp poteter fra de store plastdunkene: Hva om jeg plantet løk tett i tett og noen dypere enn de andre, i et par av "potetdunkene"?
De av løkene som overlevde vinteren ville kanskje gi oss to overveldende blomsterdunker til våren?
Og et par dunker ville vi vel kunne plassere og eventuelt gjerde inn slik at rådyrene ikke ville makte å komme til for å forsyne seg av blader og blomster slik at vi ble snytt for gleden ved dunker fulle av krokus, scilla og perleblomst?
Som tenkt, så gjort.
Nå står dunkene og venter på kjøligere tider. Og på våren langt der framme.
Det skal bli spennende å se om prosjektet blir slik vi har håpet på.
Og skulle det ikke svare til forventningene, er ingen stor skade skjedd.
Løkene har i alle fall fått en sjanse.
Og jeg har fått gleden av et nytt eksperiment.
Eksperimentering kan det vanskelig bli for mye av.
Det er som tidligere skrevet, halve moroa med hagearbeidet!

Ingen kommentarer: