fredag 14. oktober 2011

Kvede- og eplesyltetøy

Foto: Kow d.e. 14102011 ©
Klikk på bildene for å se større versjon


Fine og rene frukter fra japansk kvede egner seg godt til syltetøy og gelé.


Kvedebuskene bærer rikelig. Nå skal de imidlertid klippes. Vil det komme blomster og frukt på de nye skuddene?

Jeg har laget syltetøy - eller mos - av epler og frukter fra japansk kvede.
Det ble godt.

Bra resultat
Kvedefrukter alene smaker bittert.
Jeg blander derfor med eple.
Blandingsforholdet varierer med lyst og smak.
Og hvor mye kvede jeg har til rådighet.
I går brukte jeg tre store epler og 7-8 mindre kvedefrukter.
Selv om jeg har "gammelmannsdiabetes", tok jeg litt sukker i for å brekke den bitre smaken.
Resultatet ble utmerket - om jeg skal si det selv.
Det er ikke bare selvskryt.
Min kone er enig.

Søtapal
Eplene jeg brukte, kommer fra min svogers hage i Sarpsborg.
Fra et tre som min svigermor kalte for "søtapalen".
Trass i betegnelsen er eplene ikke utpreget søte, men heller friske og syrlige.
Sammen med kvede og altså litt - egentlig forbudt - sukker, gir de et utmerket syltetøy.
Neste gang prøver jeg et annet blandingsforhold.
Eksperimentering er halve moroa.

Ingen kommentarer: