tirsdag 29. mai 2012

Gjenbruk av dorullhylser

Foto: Kow d.e. 22052012 ©
Klikk på bildene for å se større versjon 

Papphylsene fra dorullene utgjør utmerkete "potter" for spirevillige frø. Plantene plantes ut med hylsene på.


For sikkerhets skyld, satte jeg to solsikkefrø i samme hylse. Begge kom, så nå har de det litt trangt om plassen. Å skille dem tar jeg ikke sjansen på.

Kaster du papphylsene som er inne i toalettruller og andre tørkeruller?
Det burde du ikke gjøre - for de er utmerkede til å så i.
Her har du et plantemedium som er billig og bra.
Og miljøvennlig i den forstand at det er ressursutnyttende og dermed ressursbesparende.

Lært av Pernilla
Det er ikke min idé.
Jeg har fått den av den svenske programlederen Pernilla Månsson Colt som viste på hageprogrammet Trädgårdsonsdag hva man kunne bruke papphylsene til.
Det må jeg prøve tenkte jeg - og lot handling følge tanke.
Jeg fylte hylsene med jord, puttet frø i og vannet godt.
Og ventet i spenning.

Fine røtter
Jeg slapp å vente lenge.
Resultatet var over all forventning.
Etter noen få dager spirte både prydbønner og solsikker som raskt vokste seg store og lubne og anla et rotnett som både vokste gjennom hylsene og ned i den jorda som hadde havnet mellom hylsene da jeg fylte dem.

Greid overgangen
Nå er plantene for lengst ute i fri luft.
Hvor de hittil har oppført seg eksemplarisk.
De står i bedet inntil veggen, og har derfor ikke vært utsatt for den verste blåsten, men det er nokså luftig her, så en del vind har de måttet tåle.
Overgangen fra et beskyttet inneliv til et liv i vind og skiftende temperaturer har de greid.
Så langt!
Neste år skal metoden - hvis jeg lever og har helsa, som min mor alltid passet på å legge til - brukes i langt større utstrekning.

Ingen kommentarer: