fredag 13. august 2010

Hortensia


Foto: Kow d.e. 03082010 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Skyggefullt står den, og "gal" jord har den, men blomstrer gjør den.

Hortensiabuskene pynter pent opp der de står i bedkanten mellom den steinbesatte gårdsplassen og "svaberget" som er dekket av klatrehortensia.

Jeg liker hortensia (hydrangea). Men den skal være hvit.
Årsaken til denne fascinasjonen er trolig at hvit hortensia minner meg om min barndoms - eller riktigere ungdoms - hage på Hafslund i Skjeberg - som i dag er en del av Sarpsborg.
Min fars ugifte søstre hadde hvit hortensia i hagen ved min fars barndomshjem på Borgenhaugen. Et par kilometer unna. En hage som han beplantet, utformet og stelte i sin ungdom. Og da han før krigen bodde der sammen med min mor og meg .

Egen hage
Da han bygde og fikk egen hage i 1939 , plantet han frukttrær og dyrket poteter og grønnsaker. Men han hadde også prydbusker og dyrket blomster. I stor stil. Han hadde masser av tradisjonelle stauder, og han fylte hver ledig jordflekk med sommerblomster av egen produksjon. Han sådde i store kasser. Hver vår.
Men hortensia kan jeg ikke huske at vi hadde. Før på 1950-60-tallet. Da hentet han stiklinger fra barndomshjemmet og satte langs nord- og vestveggen. Helt inne under takskjegget. Altså på de tørreste stedene på tomta.
Jeg spådde at de ville få det for tørt. Men stiklingene slo rot og kom seg, og plantene står der den dag i dag.

Nøysomme og villige
Det er fra disse jeg har hentet rotskudd og stikliger. For mange år siden.
Ut fra beskrivelsen i den hagelitteraturen jeg har tilgang til, klarer jeg ikke å avgjøre hva slags hortensiabusker jeg egentlig har.
Heller ikke de hagerelaterte nettstedene er utvetydige.
Om det er buskhortensia (Hydrangea arborescens) fra USA eller "vanlig" hortensia fra Det fjerne østen, vet jeg altså ikke.
Mine foreldre kalte buskene for skyggehortensia.
Og det har jeg også gjort. For de blomstrer like rikt i skygge som i sol.
Ikke er de kresne når det gjelder jordsmonnet heller.
Trives best i nærings- og humus-rik, kalkfattig og fuktig jord sier hagelitteraturen. Men våre står i en et smalt og relativt grunt bed med fjell som skråner som et svaberg, på den ene siden, og den steinsatte gårdsplassen på den andre.
Jorda er stiv og hard.
Der konkurrerer buskene om næringen og fuktigheten med klatrehortensia, orientvalmuer og ulike sukkulente kantplanter.
Gjødsel får de lite av for å unngå det bare blir stammer og bladverk.
Men de karrige kårene ser ikke ut til å påvirke trivselen i negativ retning.

Beskjæring Buskhortensiaen trenger ikke beskjæring, heter det. For når det gjelder noen arter, vil beskjæring fjerne de fleste knoppene som skal blomstre neste år fordi busken blomstrer på fjorårets kvist. Det anbefales derfor at man beskjærer ved å fjerne den ene halvparten av stammene ett år og den andre halvparten neste år.
Det rådet har jeg ikke fulgt.
Noen stammer har jeg latt være, men de fleste har jeg stusset for å få lavere busker og mer frodig vekst. At buskene blomstrer rikelig på tross av denne behandlingen, tyder vel på at det er hydrangea arborescens jeg har. Denne arten får etter sigende, blomster på ny ved.

Herdighet og sykdommer
Både buskhortensianen - og klatrehortensiaen i bakkant - klarte den harden vinteren bra.
Det var ubetydelig med død ved.
Den delen av klatrehortensiaen som befinner seg i sollyset øverst på fjellveggen og oppe på bergkanten, blomstret rikt .
Tidligere år har de buskene som står lysest, hatt lysere blader enn den planta som står mest skyggefullt. I år er det ingen forskjell å snakke om.
Det kan vi ventelig takke regnet for. Det har kommet jevnlig gjennom sommeren - og i rikelige mengder.
Det har plantene øyensynlig satt pris på. De er frodige og fri for sykdommer og utøy.
Og: Blomstene har holdt seg hvite og pene lenger enn vanlig. Selv om de henger med hodene etter kraftig regnvær.
Når sola kommer, retter de seg opp igjen. Også den som står i skyggen.

10 kommentarer:

Mariann sa...

For en nydelig hvit hortensia. Jeg har en som blir blå eller rosa alt etter hvordan jorden er. Syns den er fin, men din var nesten finere. Kjekt med planter som også har en historie.
Ha en fin helg!

Nora sa...

Så fin den hortensian er! Og så er det så fint med planter at man kan ta stiklinger og få de til å leve videre og bringe gode minner videre. Å "arve" eller få fine stiklinger kan väre like verdifullt som å få arvesölv! Kanskje ikke ekonomisk, men definitivt når det gjelder minner!

Parkvegens Hageglede sa...

Jeg måtte virkelig klikke på bildet og forstørre det.. Virkelig flotte bed hos deg. Skjønner godt at du er glad i fine planter.. du som ha fått det inn fra bardommen..

winther sa...

Takk for hyggelige tilbakemeldinger. I går var jeg i Sarpsborg og kunne ved selvsyn konstatere at "moderplantene" er like fine som "avkommet". Der fikk jeg vite at det er flere som gjennom årene har hentet rotskudd og stiklinger i familiens hage, så plantene ved mitt barndomshjem har spredd sine gener til flere steder på østlandet.

Anonym sa...

Hei! Jeg synes dette ligner på vierhortensia (hydrangea aborescens), men mulig jeg tar feil. Ikke alt en kan se ut fra bilder:)

Her har du bilder av vierhortensian 'Annabelle' og litt beskrivelse fra en annen blogg:

http://ninnisverden.blogspot.com/2010/08/hydrangea-aborescens-annabelle.html

Anonym sa...

PS! Det vil altså si at jeg er enig i ditt resonnement om at det er Hydrangea aborescens du har:)

winther sa...

Jeg tok en kikk på bildene på Ninnis verden, slik du anbefaler, og den planta og de blomstene hun omtaler, ser ut til å være helt lik dem jeg har. Så du har nok oppklart saken.Takk for hjelpen.

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Hei. Ja hortensiaer er praktfulle, men dette med fargene er et enigma. Sjekk ut mitt siste innlegg om blå hortensia her:

http://blomsterstjernen.blogspot.com/

winther sa...

Hei, Blomsterstjernen. Jeg har lest innlegget på bloggen din og ser at du går fra negativ til prøvende positiv holdning til blå hortensia. Jeg må fastslå at jeg også etter å ha lest, foretrekker hvit.
Forøvrig er det ikke verken flaut eller "mistenkelig" å være mann og like hage og blomster. Jeg har vært hageinteressert i nærmere 60 år. Min far var hagedyrker før meg. Og hans far før ham.
Så kast maska og dekknavnet, og stå fram med åpen identitet.

BLOMSTERSTJERNEN sa...

Hei igjen Winther,

Har nå publisert DEL 2 av Horteniainnlegget mitt:
http://blomsterstjernen.blogspot.com/

Der vil man se at jeg er blitt helfrelst på Hortensia, og da spesielt blålilla. Men hvit er også nydelig og ren. Vanligvis...

Bare at her på vestlandet har regnet i det siste gjort at min hvite hortensia har fått mange brune skader på blomstene. Ikke like fint.

Betryggende at det finnes flere hagemenn der ute, men jeg velger endog å holde masken en stund til...