onsdag 2. november 2011

Blomkarsefrø i lake

Foto: Kow d.e. 01112011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

"Syltede" blomkarsefrø brukes som kapers.


Noen blomkarsefrø tørker jeg og bruker til frø for å få nye planter og nytt blomsterflor neste sesong.
Andre havner på glass.

"Syltede" frø
Blomkarse er en fin krydderplante.
Friske blader setter en pikant smak på grønne salater og på sauser.
Friske frø kan brukes på samme måten - eller de kan "syltes".
Først forveller jeg frøene.
Kanskje like mye for å ta knekken på eventuelle forråtnelsessopper og bakterier, som for å gjøre frøene mykere.
Ukokte gir frøene en viss tyggemotstand, men er kanskje vel så smakfulle.

Saltlake
Etter forvelling oppbevarer jeg dem i lake.
Noen ganger i søt lake krydret med forskjellige krydder alt etter smak og behag.
Andre ganger i saltlake med ørlite grann sukker i.
I år har jeg valgt den salte varianten.
Ofte bruker jeg lake som jeg har tatt vare på etter at innkjøpte kapersfrø eller frukter er brukt opp.
Denne gangen har jeg laget saltlaken selv.
Jeg er spent på det endelige resultatet.

En smaksak
Hvor vellykket nedsyltingen er blitt, får jeg ikke greie på før til jul.
Så lenge bør nok frøene ligge for å få den rette smaken, dvs. en blanding av naturlig blomkarsesmak og salt.
Ved juletider - og utover våren, så langt lageret rekker - bruker vi de syltede frøene til kjøtt- og fiskeretter.
Om det er godt?
Det er en smaksak.
Spesielt jeg liker det.
Jeg skygger ikke unna for det uvanlige - eller ukjente.
Er det noen med samme innstilling som leser dette, anbefaler jeg at de forsøker.
Oppskrifter fins ikke.
Man bruker fantasien. Og sitt beste skjønn.
Det er slik all god mat blir til.
Oppskrifter er utkast og idegrunnlag.
Mat blir til mens den lages.

2 kommentarer:

Mia sa...

Jaha, så nästa år måste jag ha blomkarse. Älskar kapers och det här låter ju kanongott :)

winther sa...

Hei, Mia. Ja, gi den "hemmagjorda kaprisen" en sjans.