onsdag 10. oktober 2012

Sopp som pynt i hagen

Foto: Kow d.e. 19092012 ©
Klikk på bildene for å se større versjon 

Vokssopp (Hygrocybe nigrescens) eller noe helt annet? Ikke vet jeg, men dekorativ er den i alle fall.


Ekkel og klissen vil kanskje noen si, men jeg ser en fløyelssvart skjønnhet som er i ferd med å avslutte sitt livsløp.

Jeg liker å ha sopp i hagen.
Ikke for å spise dem - for det tør jeg ikke.
Det vet jeg altfor lite om sopp til å gi meg inn på, selv om jeg gjerne spiser sopp som kyndige personer har godkjent.
Nei, jeg ser på soppen som et dekorativt element i hagens mangfoldige biologi.
Jeg går til og med så langt at jeg hjelper soppen med å etablere seg på nye steder.
Jeg sprer sporer og flytter på jord som jeg regner med kan inneholde myceler.
Men soppen er kresen.
Den velger selv hvor den vil etablere seg.
Og der den stod ett år, kommer den ikke alltid igjen året etter.
Selv om den har fått stå i fred og har dødd på stedet.
Flere vokser på plenen.
Da hender det at jeg kjører rundt dem med gressklipperen for at de skal få stå i fred til de dør ved egen hjelp.
Det samme gjør jeg med blomster som dukker opp på gressmatta av og til.
Noen ganger kan plenene derfor se litt skamklipte ut mens blomster - og utpå høsten sopp - rår grunnen.
Av og til må den striglete orden vike for det interessevekkende mangfold.

Ingen kommentarer: