mandag 29. april 2013

Har lavendelen klart vinteren?


Foto: Kow d.e. 29042013 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

De små lavendelplantene har åpenbart ikke tatt skade av den harde vinteren. Det er planter som jeg for et par år siden formerte ved å stikke avklipte greiner fra morplanta rett i jorda. Har man én lavendelplante, er det undøvendig å kjøpe flere. Formering ordner man selv.

Om denne planta har klart seg, er jeg mer usikker på. Enkelte av de greinene jeg klipte av, virket faretruende tørre, mens andre tilsynelatende var sevjespente og i live. Jeg krysser fingrene og håper på kraftig foryngende vekst.

Jeg har flere lavendelbusker.
Flere små og en ganske stor og frodig.
De små er planter jeg har laget ved å stikke avklipte greiner fra den store i jorda straks de er klipt av.
De små ser friske ut.
Om den store har klart seg gjennom den harde vinteren, er jeg mer usikker på.
Men håpet lever.

Den store trenger grundig beskjæring fra tid til annen.
I fjor fikk den utvikle seg fritt.
Den fikk massevis av blomster og var riktig flott å se på.
I år fant vi imidlertid ut at den burde settes noe tilbake for å bli mindre omfangsrik og bevare den lubne fasongen.

Som nevnt i artikkelen som det er lenke til foran, anbefaler ikke Norsk Hageleksikon beskjæring av lavendelbusker som er blitt bare nedentil.
Plant heller nytt, sier leksikonet.
Vi har andre erfaringer og er uenige i det.
Vi har klipt vår store lavendelbuske flere ganger med godt resultat.
Den er blitt tett og frodig og har blomstret rikt.
Vårt råd blir derfor: Kast ikke lavendelbusken selv om den er blitt grov i veden og har et "pistrete" utseende.
Beskjær den brutakt og gi den en sjanse til!

Jeg liker lavendelen best når den har tueform.
Men jeg formklipper den ikke.
Den skal ha naturlig fasong.
Jeg klipper imidlertid av noen av de greinene som er helt nederst mot bakken slik at det kommer lys og luft til de nederste greinene som bevares.

Nå er det bare å krysse fingrene og håpe på det beste.

Ingen kommentarer: