fredag 5. april 2013

Urter under is

Norge har fått en ny innsjø.
Den ligger i vår hage.
På nordsiden av huset.
Der kjøkkenhagen med urtene er.

Is Olsok?
Foreløpig er den islagt.
Med tjukk is som heller ser ut til å bli tjukkere enn tynnere.
For på grunn av telen i jorda trekker ikke smeltevannet ned, men legger seg på toppen av den allerede tjukke isen og fryser til hver natt.
Jeg har fødselsdag 29. juli.
I år kan vi antakelig gå på skøyter i hagen på geburtsdagen min.

Stålis
I går tok jeg med meg spaden for å hakke løs den isen som ligger nærmest grunnmuren.
Jeg ville lempe vekk isen for å hindre at smeltevannet når den tid kommer - hvis den kommer - skal trenge igjennom muren.
Men det var bortkastet møye.
Isen var hard som stål og lot seg ikke hakke løs
Jeg måtte slukøret ta med spaden og returnere ned på solsiden av huset med uforrettet sak.
Der hakket jeg for syns skyld opp litt av isen som fortsatt dekker deler av gårdsplassen.

Urter under isen
Vi har hatt en fin urtehage - bl.a. med flerårige urter som sitronmelisse, oregano, ulike sorter timian, løpstikke, gressløk, pepperrot og rabarbra.
Og humle.
Nå står alle under vann - eller altså rettere sagt under is - og det har de gjort lenge.
Om de overlever, og om vi fortsatt har maturter i hagen når isen og "permafrosten" er borte, gjenstår å se.
Det er vel heller tvilsomt.

Var det noen som snakket om global oppvarming?

2 kommentarer:

Nora sa...

Ja huff, denne våren kan nok stelle til med både det ene og det andre i hagene våre er jeg redd. Jeg önsker meg regn og milde netter, men det er det dårlig med for tiden dessverre.
Håper det går bra med plantene deres selvom det nok ikke ser så lyst ut akkurat nå. Men mange planter er sterkere enn man tror og under har jo skjedd för - ikke sant?
Ha en fin helg!

winther sa...

En fin helg til deg også, Nora. Ja, vi får håpe på et under. For å hjelpe underet på veg, strør jeg aske på isen. Problemet er at aska er basisk, mens flere av plantene trives best i litt sur jord. La oss håpe at uttrykket "vondt skal vondt fordrive" passer her.