mandag 13. juli 2015

Umulige å bli kvitt?


Foto: Kow d. e. 03072015 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Villbringebærene forsøker å gjenerobre blomsterbedet. Hvem er mest utholdende, bringebærene eller "gartneren"?

Tidlig i våres fjernet jeg villbringebærbuskene fra staudebedet.
Trodde jeg.
Jeg gjorde grundig jobb.
Brukte spade og fikk med meg røtter som lå dypt.
Ren for ugress lå jorda der og ventet på staudene

På grunn av inntrufne omstendigheter, fikk jeg imidlertid ikke plantet der bærbuskene hadde stått.
Det ergret meg da.
Nå ser jeg at det nok var en fordel.

For bringebærene er kommet igjen.
Ut av ingen ting", så å si.
Sterke friske nye skudd som strutter av livskraft.

De burde vært fjernet umiddelbart, men det går ikke.
Familiens gartner er rekonvalesent og må avholde seg fra slike kraftanstrengelser for en stund.
Dermed får bringebærene mulighet til å etablere seg skikkelig.

Så får vi se til våren igjen, om det er mulig å fjerne dem da.
Eller om det er umulig å bli kvitt dem.

Trodde du kanskje at bringebær har et grunt, nærmest overfladisk rotsystem?
Da skulle du se bringebærene i vårt staudebed.
Det er ikke noe overfladisk ved dem.
Det kan vi garantere.
Hvem som skal vinne denne kampen, er vi derfor usikre på.

1 kommentar:

Randines hageblogg sa...

Jeg sliter også med Bringebær på rømmen, de dukker opp alle veier.

Ha en fin mandag!