torsdag 23. juni 2016

Når kan potetene høstes?


Foto: Kow d.e. 18062016 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Potetene har ikke mye plass, men har fått næringsrik jord og vokser godt.

Jeg har satt fem - 5 - poteter i en plastdunk.
Jeg begynte med lite jord, og har fylt på etter hvert som plantene har vist seg over "bakken".
Påfyllingen er ment å skulle erstatte hypping.

Nå er plantene store med kraftig, friskt grønt "ris".
Men hvordan ser det ut nede i jorda?
Er det blitt knoller, altså nye poteter?
Og hvor store er eventuelt potetene?
Hvordan vet jeg at potetene er grodd ferdig og kan høstes?

Jeg ser at meningsutvekslingen om temaet går høyt på et hageforum på Facebook.
Jeg har alltid holdt meg til følgende enkle regel:
Når potetriset er visnet ned, vokser ikke potetene lenger.
Da ligger de bare i jorda.
Og da kan de tas opp.

Nyopptatte poteter er en lekkerbisken - syns jeg.
Potetene kan derfor godt ligge i jorda til de skal brukes.
Dette forutsetter imidlertid at jorda ikke er "vass-sjuk".
Blir de liggende i "vass-sjuk" jord, så råtner de.

Man kan også ta opp poteter før potetriset er vissent, men da stanser man veksten og får mindre - og kanskje færre - poteter enn man ville fått hvis man hadde vært mer tålmodig.
Her må man gjøre et valg.

Hvor tidlig kan man høste?
Det kommer an på potetsorten og på vekstforholdene.
Hvis man er i tvil, kan man stikke handa forsiktig ned i jorda og kjenne etter om det er "noe nedi der".
Før man tar opp, bør man være sikker på at det ikke er settepotetene man kjenner.
De blir gjerne myke etter hvert, men er man tidlig ute, kan de være bedragersk harde og lure en uerfaren potetdyrker til å høste for tidlig.

Ingen kommentarer: