onsdag 15. juni 2016

Orientvalmuer


Foto: Kow d.e. 12.06.2016© 
Klikk på bildene for å se større versjon


Orientvalmuene utgjør et fargesterkt innslag i staudebedet. De er vakre på avstand og en skjønnhetsopplevelse av de sjeldne på nært hold.

Vi har to slags orientvalmuer (papaver orientale) i hagen.
Ett slag med svak stengel som ikke makter å holde den forholdsvis tunge blomsten oppe.
Denne sorten sår seg selv over alt, er uryddig og ligger flatt utover og kaster de rød-orange kronbladene nesten før blomsten er sprunget ut.
Men den er fin så lenge den blomstrer.

Og så har vi en sort med kraftigere opprett stengel, rødere kronblader og en blomsterbunn som er verdt et nærmere studium.
Også denne sorten sprer seg villig, hvis den får beholde frøhuset etter blomstring, men i motsetning til den andre sorten, har den foreløpig holdt seg inne i hagen og ikke bekledd verken tomtegrenser eller naboenes hager.

Den nedbøyde, "liggende" sorten er ferdig for i år.
Hvis den da ikke skulle finne på å komme med en blomstring nummer to.
Det kan noen av dem fra tid til annen gjøre hvis de blir klipt ned etter blomstring.

I år var vi redd for at også den kraftigere sorten som står i blomst noe lengre, skulle blomstre ferdig i en fei.
Kommunen har nemlig for første gang på flere år, bestemt at det er forbudt å vanne med slange.
Og så tørt som det ble uten regn, har staudene - og slett ikke bare orientvalmuene - hatt beklagelig kort blomstringstid.

Men i natt kom regnet, og nå siler det ned jevnt og trutt.
Akkurat slikt regn vi trenger.
Regn som ikke slår i stykker blomstene, legger staudene flate på bakken og renner bort uten å gjøre særlig nytte for seg, men regn som overrisler plantene og trekker ned i bakken hvor planterøttene desperate venter på å kunne ta opp livgivende vann til stengler, blader og blomster.
Forhåpentlig kommer det nok til at valmuene - og alle de andre plantene i hagen - får den fuktighetene de trenger slik at de kan fortsette å glede oss med vakre farger og spektakulære former.



4 kommentarer:

Lykkelig i hagen sa...

Så flotte valmuer! Jeg har en sort som er vakker, høyrød, og den har jeg virkelig lyst til å få spredd litt. Jeg tror jeg må samle opp frøene på høsten og palnte i krukker, for i vinter døde hovedplanten min. Heldigvis hadde den frøsådd seg litt bortenfor, men bare en plante ekstra på ti år er ikke akkurat sikkert. hvis du vil se den kan du se blogginnlegget mitt fra mandag! Hilsen Anne-<kristin (lykkelig i hagen)

winther sa...

Jeg har vært inne på bloggen din og sett bilder og omtale av den vakre valmuen du prøver å formere. Jeg håper at du lykkes.

Jannibele sa...

Jeg er så enig, så enig. Valmuene er vakre. Mine er i full blomst nå også. Jeg skulle ønske meg mer regn for nå er hagen tørst.
Ha det godt.
Jannicke

winther sa...

Hei, Jannibele. Det regnet vi fikk på Østlandet i går, gjorde godt. Jeg krysser fingrene for resten av hage-Norge.