onsdag 28. april 2010

Rosene er beskåret

Foto: Kow d.e. 22042010 ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Rosene er beskåret.


Slik så det ut før rosesaksa hadde vært i funksjon.

Når det gjelder vårbeskjæring av roser, er det viktig å ha is i magen.
Jeg bryr meg aldri om hva kalenderen sier, men bedømmer vær- og temperatur.
Beskjæring lokker fram tilvekst, og spede skudd kan ta skade i kalde netter.
Men den 22. april lot jeg det stå til. Etter som bedet er plassert i sørveggen. Og veggen trolig magasinerer en del varme som den avgir ut over natta.
Hittil ser det ut til å ha gått bra, men de ytterste delene av planta til høyre i bildet - som forøvrig er rådyrenes favorittrose - ser ut til å tørke inn.
Men også den har knopper. Lenger nede på stammene.

Ødeleggelser
Det var en del brekkasje.
Det er min egen skyld. Jeg legger snø forsiktig rundt rosene og lemper deretter på snø i mange lag slik at den står et stykke opp på veggen.
Det skal verne rosene mot kulde.
For et par av rosene har belastningen tydelig blitt vel hard. Men det ser ut til at de kommer helt nederst. Ovenfor podepunktet.

Best der snøen har vært
Den klatrerosa som har stått under snø i den verste kuldeprioden, er grønn og fin i veden og har mange knopper.
Naboen er det verre med. Også den har frisk ved og masse knopper nederst, men det partiet som ikke har vært dekket av snø, var brunt og tørt tverst igjennom.
Dekking ser m.a.o. ut til å "betale seg".

Ikke rørt jorda
Jorda i rosebedet har jeg ikke gjort noe med ennå.
Jeg regner med at kulda har bearbeidet den, og at den nå er porøs og fin. Og dessuten holder bedre på fuktigheten hvis jeg ikke spadvender og lufter.
Men snart skal jeg "spa" med håndspaden for ikke å ødelegge røttene og fylle på kompost og litt mer jord som jeg forsiktig blander inn.
Og så vanner jeg med oppløste hønsegjødselpellets tre-fire ganger i løpet av sommeren.
Så får vi se om rosene setter pris på strevet og takker med blomstring.

Ingen kommentarer: