tirsdag 25. mai 2010

Stakkars sommerfuglbusk

Foto: Kow d.e. 24052010 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Sommerfuglbusken som utviklet seg så lovende i fjor, har fått seg en alvorlig knekk i løpet av vinteren og må nå begynne fra bunnen igjen.

Etter å ha sturet et par år, slo buddleiaen i fjor til med god tilvekst.
Jeg skrev da at den - kanskje litt overraskende - så ut til å ha klart den harde vinteren bra.
Sist vinter var enda hardere.
Og da gikk det ikke fullt så bra.
Planta lever. Men de fleste av greinene er døde.
Et par greiner ser det imidlertid ut til å være liv i, og nye, friske skudd kommer helt nede ved bakken.
Jeg har derfor vært litt forsiktig med å luke og rydde rundt rota.
Men det må nok til hvis konkurransen om lys, luft og næring ikke skal bli for hard.
Hagesaksa må nok også fram.
De tørre - tilsynelatende døde - greinene er ikke noe å spare på. Håpet om at det likevel skal være liv i dem, er nok over nå. Så de må vekk.
Buddleia "fryser ofte tilbake, men kommer raskt igjen med mengder av blomster på den ettårige veden", skriver Norsk Hageleksikon, og mener at planta på spesielt utsatte steder kan "dyrkes som en staude".
Det er gode trøstens ord for en litt betuttet "gartner", som hadde sett fram til en frodig, blomsterrik sommerfuglbusk med mange besøkende sommerfugler, i hjørnet like ved hagekrakken hvor vi tar oss en pause i ny og ne og nyter utsikten over fjorden.
La oss håpe at leksikonet har rett.

3 kommentarer:

Maiblomst sa...

Dei blømer på årets vekst, og mine som eg sådde i fjor, var nesten ein meter allereie då. Så du kan godt få ein frodig busk i år, om den er i live:-)

Røsslyng sa...

Jeg måtte skamklippe min kraftig i år for den så helt død ut, jeg klippet helt til jeg så det var liv eller grønt inni grenene og nå kommer det omsider litt bladskudd på den hist og her så det er håp :)
I England er de visstnok nærmest for ugress å regne så de tåler vel litt om de er godt etablert og så lenge man ikke bor i de aller kaldeste delene av landet selv om de fryser litt tilbake vinterstid.
Vinteren vi nå har lagt bak oss var litt i heftigste laget så det er vel et og annet som har fått mere skader enn etter vanlige vintre.
Lykke til uansett, håper den kommer i god vekst igjen når varmen får litt tak! :)

winther sa...

Jeg krysser fingrene og håper at dere har rett. Erfaringene deres holder håpet ved like.