onsdag 18. mai 2011

Herding

Foto: Kow d.e. ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Det er blitt en del pelargonier etter hvert. Foreløpig bæres de ut og inn. Det tar tid.


Noen av pelargoniene begynte å blomstre inne før herdingsprosessen kom i gang. Andre har satt knopper og noen ferdig utsprungne blomster under herdingen.


Jeg kan nesten ikke se en potensiell stikling uten å stikke den i en potte med plantejord.
I år har jeg klippet ned vel 2 av 3 av i alt vel 20 -25 overvintrede pelargonier i potter og urner, og det er blitt en del stiklinger.
Noen står fortsatt i vann og setter røtter, mens en god del er gitt mulighet til å bli nye planter i potter med plantejord.
Mange har slått røtter og er blitt lubne og fine, mens andre strever mer - og atter andre er gått til grunne.

Herding
Pelargoniene er ikke så ømtålelige når det gjelder kulde som planter med mer vannholdige stilker og blader, men jeg tar nødig noen sjanser.
Jeg venter derfor med å sette og plante ut så vel gamle som nye planter til nærmere 1. juni. Men da får det briste eller bære.
Foreløpig bærer jeg plantene ut i frisk luft om morgenen, og inn igjen om kvelden.
Det vil si: Hvis temperaturen og været ellers, er slik at jeg tror plantene vil ha godt av et opphold ute.
De fleste plantene overnatter i garasjen.
Er været for hardt - f.eks. når det blåser kraftig - åpner jeg garasjeporten og lar plantene stå i frisk luft, men i halvmørket innerst i garasjen.
Slik håper jeg at de venner seg til vekslende temperatur- og lysforhold uten at de brekkes ned og får bladene slitt av.
Når de først er plantet ut, må de imidlertid tåle det naturen har å by på.
Vinden som står rett inn fra Oslo-fjorden kan ta ganske sterkt her hos oss, noe engletrompetplantene bærer tydelig preg av.
Men det er en annen sak.

Ingen kommentarer: