tirsdag 3. mai 2011

Rabarbra i mørke

Foto: Kow d.e. 03052011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Denne rabarbraen har vokst opp i mørke - først under plastpotta på bildet, deretter under en som er større.

Jeg har latt en av rabarbraplantene vokse opp i mørke.
Det skal visst gjøre stilkene sprøere.
Om det også gjør dem mindre fylt av uheldige syrer, er jeg usikker på.
Jeg tror at jeg lærte knepet av et av det danske unikumet Camilla Plums mat- og hageprogrammer.
I dag er stilkene høstet for å bli til syltetøy.
Etter som jeg har diabetes, koker jeg syltetøyet uten sukker, men søter med kunstig søtningsstoff - eller "plastikksukker", som min kone sier - når syltetøet er blitt kaldt.
Så får vi se om mørkekuren har hatt noen virkning.
Friskt rabarbrasyltetøy er under enhver omstendighet godt.
Og snart blir det vel fersk makrell å få kjøpt.
Da lager vi rabarbrasuppe til.
Men da må vi nok ty til de plantene og stilkene som er vokst på naturlig måte.

1 kommentar:

Ingun sa...

Her inne kommer jeg vist til å lære mye om planter;-)
Lenker deg!
God helg!