mandag 30. mai 2011

Vi har da stemor, men ...

Foto: Kow d.e. 19052011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Stemorsblomstene er stuet bort på verandaen. Det eneste stedet de ikke blir spist.

Vi har da stemor, bevares.
Ikke ute i hagen riktignok.
Og ikke i potter eller urner på gårdsplassen eller ved inngangen.
Men på verandaen har vi stemor.
I to urner, to veggpotter og en blomsterkurv som vi har tatt vare på til slik bruk.
Hvis noen lurer på hvorfor vi "klumper sammen" stemorsblomstene på verandaen, er svaret dette: Vi vil ikke at de skal bli spist!
For hvert år, når vi i overstadig optimisme har trosset kjølige dager og nattefrost, og har foregrepet våren og plantet stemor i potter og bed, så har rådyrene kommet og beitet dem ned så det bare har vært avgnagde tuster igjen.
Ja, noen ganger ikke det en gang.
Fordi de grådige firbente har nappet opp plantene og kun etterlatt rotklompen.
Men nå er det slutt.
Den leken vil jeg ikke leke lenger.
Våre blomsterbed er ikke noe matfat for frekke, firbente inntrengere uten sans for livets estetiske verdier.
Derfor er alle stemorplantene i år samlet på verandaen.
Med et lite unntak.
Når det ikke blåser for hardt, setter jeg den minste av pottene ut på "gesimsen" på utepeisen.
Der burde den stå så høyt at den får stå i fred.
Og skulle den ikke gjøre det - m.a.o. skulle blomster og blader bli spist der også, f.eks. av et rådyr som går opp på to bein, støtter seg på gesimsen og rekker opp til plantene - så er vi en erfaring rikere.
Da blir det kun stemor på den vanskelig tilgjengelige verandaen her etter.
Så kan rådyrene "ha det så godt"!

6 kommentarer:

krepsemor sa...

Det er jammen ergelig at de ikke skal få stå i fred! Jeg leste nettopp en blogg, der eieren hadde revet sterk såpe, som eks. Sterilan, oppi blomstene! Etter at hun begynte med det, flyttet dyrene over til naboen ;o)
Det smaker jo skrekkelig, ikke sant? Her har det gått bra hittil, men det er vel bare et tidsspørsmål før de kommer!

Blomsterguri sa...

Uff, så dumt at rådyrene plager dere. Ingen gode råd fra meg heller. Håper den lille får stå i fred, og at dere kan ha hagen i fred etterhvert. Noe må da finnes som holder de ute?

Min Verden sa...

Jeg vil gjerne formidle at jeg i fjor og i år brukte Revira - og rådyrene var ikke i nærheten av hagen etter at jeg strødde ut i fjor og heller ikke i år. Den store katten hjelper oss nok her - men de var en liten tur før jeg strødde. Jeg tror at jeg har noe her som virker!

winther sa...

Til Krepsemor: Såpe har jeg ikke prøvd, men ellers det meste. Da Danielsen var min herrefrisør i Drøbak var jeg f. eks. fast "abonnent" på menneskehår som skal virke så effektivt avskrekkende, men det hadde ingen virkning. Og såpespon: Det blir ikke mye skum i regnvær, da? Dessuten: Jeg har så stor hage, og rådyrene spiser så mange slag. Men jeg er villig til å prøve det meste.

Til Blomsterguri og Hanne: "Revira" virker altså? Det skal jeg prøve. Hvor er det å få kjøpt, Hanne?

Anonym sa...

De hadde på Espely i fjor. Ellers hos Roseexperten i Råde og hos Solfang på Nesodden :) Hilsen Hanne

winther sa...

Takk for opplysningen, Hanne. Om en time skal jeg til tannlegen på Drøbak City, så da skal jeg gå innom Espely og kjøpe.