lørdag 2. juli 2011

Ikke jorda likevel?

Foto: Kow d.e. 27062011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon

Blå og rosa akeleier side om side.

Jeg har lært at akeleier, lupiner, hortensia og flere andre planteslag påvirkes så sterkt av jordsmonnet de vokser på, at fargen på blomstene varierer med jordas surhetsgrad og kalkholdighet.
Dette har jeg - til en viss grad - festet lit til, selv om jeg i utgangspunktet er en skeptiker og gjerne vil ha syn for sagn før jeg godtar et aksiom; altså en "selvinnlysende" sannhet.
Hva med akeleiene for eksempel?
Det fins mange slags akeleier med variasjoner såvel når det gjelder størrelse som farger. Og alle arter skifter ikke farge like lett.
Men at blå akeleier blir "rosa" eller "beige" når de ikke liker surhetsgraden på jorda de står, trodde jeg at jeg hadde sett eksempler på. Blå akeleier er rett og slett "forsvunnet", mens "rosa" har dukket opp.
Nå er jeg imidlertid kommet i tvil.
I mitt bed står blå og "rosa" eller "beige" akeleier side om side. Altså i samme slags jord.
Er det kanskje ikke jorda som er avgjørende?
Akeleier sår seg energisk, spirer så å si hvor som helst og slår lett rot.
Kan det være slik at plantene gjemmer på ulike fargeanlegg, og at frø fra samme plante derfor kan gi nye planter med farger som avviker fra morplanta?
F. eks. slik at frø fra blå blomster gir "rosa" eller "beige" avkom?
Hvis noen vet svaret, har gjort relevante erfaringer eller har teorier om årsaker og virkninger, kunne det være interessant å høre om det.

Ingen kommentarer: