torsdag 7. juli 2011

Ukjent gjenstand


Foto: Kow d.e. 07072011 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Morsomt - om enn litt lite potent - utseende, men vet du hva dette er?

Hva i all verden er dette for en gjenstand?
Hva kan den ha vært brukt til?
Jeg fant den blant etterlatenskapende etter min mor.
På kjøkkenet!
Jeg går derfor ut fra at det er et "kjøkkenredskap" av et eller annet slag.
Og ikke noe som burde vært oppbevart på badet.
Men hva?

Arvegods?
Det bør forresten slett ikke være min mor som har anskaffet denne.
Hun var som meg. Interessert i det meste.
Og ute av stand til å kaste ting.
Denne gjenstanden kan hun derfor ha reddet fra boet etter min fars to ugifte søstre, Eli og Marit, eller etter min fars tante, Marta.
De var - som min mor, og delvis jeg - blitt voksne og fått sitt særpreg, før "bruk og kast"-mentaliteten tok overhånd.
I dag blir du regnet som "aparte" hvis du ikke kaster fullt brukbare ting, og kjøper nytt for å være "up to date".

Svenskehjelp?
Men altså: Hva kan det være for en merkelig gjenstand jeg har kommet over?
Den er etter påskriften å dømme, tydelig svensk.
Den er laget på Kockums - som jeg trodde var et skipsverft! - og rommer 1 liter.
Men 1 liter av hva?
Til hvilket formål?
Hvorfor tømme ting i denne beholderen for at det skal renne over i noe annet?
Er det en spesiell form for svensk trakt?
Er det noen svensker der ute som kan tre hjelpende til?

5 kommentarer:

November- symra sa...

Morsom gjenstand, dessverre uten mulighet for å hjelpe deg videre. Av ren nysgjerrighet, er den emaljert? Fikk tanker om det kunne være et slags herrebekken fra et sykehus, men det hører slett ikke hjemme på kjøkken.

Nostalgia sa...

Jeg bare lurer....på om jeg muligens har sett noe lignende en gang...som sykepleier;)

Ikke bomsikker, men tror at den kanskje passer vel så godt på badet;) Det er en trakt som ble brukt til å blande og gi klyster. Det skal sitte en gummislange på tuten som skal opp i... Hevertprinsippet sørget for at innholdet kom dit det skulle:)

winther sa...

Ja, November-symra, den er emaljert. Noe fra et sykehus, lyder plausibelt. Det ville ikke overraske meg om Nostalgia har truffet blink. "Dings" til å "administrere" klystér med, kan være riktig. Min tante, Eli, som jeg nevnte i innlegget, var født i 1911, og sykepleier. Da kan det nok hende at gjenstanden kommer fra henne og har havnet i benkeskapet på min mors kjøkken hvor den trolig har levd et liv sammen med skurebøtte, vaskemidler m.m.
Takk til begge for storartet hjelp.

Trine sa...

Min første tanke var samme som Nostalgia sier. Tank til klystervæske, hvor slangen festes i tuten og tanken kan henges opp mens væsken renner inn i kroppen. Ikke direkte kjøkkenredskap nei ;-)

Anonym sa...

Det er helt riktig et klyster, av det gamle slaget. Og det ble brukt slik som Nostalgia beskriver. Ofte hadde man såpevann i beholderen - og det satte fart på sakene;-)