lørdag 6. juli 2013

Hvem er den elskede Kiss?

På 75-årsdagen 29. juli i fjor fikk jeg en Hydrangea macrophylla "Love you Kiss.
Altså en hortensia.
Den hadde vakre blomster.
Og et navn som gjorde meg nysgjerrig.
Hvem var den elskede Kiss?
Og hvem elsket henne?

I året som er gått, har jeg oppsøkt en rekke nettsider for, om mulig, å finne er forklaring.
Det har ikke vært vanskelig å finne opplysninger om planta.
Men verken engelskspråklige, tyskspråklige eller nordiske sider har hatt noe å fortelle om navnet.

Da får jeg bruke fantasien og håpe på at noen som vet bedre, arresterer meg hvis jeg havner altfor langt ute på de store, hvite viddene.

Polarfareren Roald Amundsen var en allsidig herremann.
Han utforsket mer enn arktiske strøk.
Han giftet seg aldri, men hadde et slags semi-platonisk kjærlighetsforhold til flere gifte damer.
En av dem var Kristine Elisabeth Bennett født Gudde.
Hun var rikt gift i England, men opprinnelig norsk - fra Trondheim.

Kristine Elisabeth ble kalt Kiss - i familien og av Roald Amundsen.
Polfæreren besøkte henne i dølgsmål og åpenlyst, skrev brev til henne og skrev i årene 1924-25 en dagbok hvor han kalte henne både kone og andre ting som det ikke var formelt grunnlag for, og hvor han betrodde henne - altså via dagboka - sin kjærlighet og forhåpninger om et framtidig samliv.
To ganger forærte han henne store deler av det han eide - bl.a. huset Uranienborg i Svartskog ved Oslofjorden.
Huset er i dag Roald Amundsen-museum.
Forfatteren Tor Bomann-Larsen har hatt adgang både til rettsdokumenter, korrespondanse og dagbok.
I to-bindsverket "Roald Amundsen - En biografi" forteller han medrivende om forholdet mellom polfareren og den elskede Kiss.

Kan "Love you Kiss" henspeile på Roald Amundsens forhold til fru Bennett?
Jeg har ikke noe annet enn sammenfallet av navn å bygge på når jeg antyder en slik forklaring.
Men inntil noen kan fortelle hvorfor hortensiaen har fått dette spesielle navnet, holder jeg muligheten åpen.
Roald Amundsen var i første halvdel av 1900-tallet en person som var kjent av "hele" verden.
At noen skulle ønske å knytte hans navn til en prydplante, er ikke usannsynlig.
Men hvorfor er da en eventuell tilknytning så uklar?
Hvorfor blir ikke navnet forklart noe sted?

Er det noen som vet svaret?
Eller skal sammenhengen forbli like dulgt og fortiet som polfarerens illegitime forhold til den gifte Kristine Elisabeth Bennett - altså Kiss?

Foto: Kow d.e. ©
Klikk på bildene for å se større versjon

Mina beundrer "Love you Kiss" i august 2012.


Slik ser "Love you Kiss" ut akkurat nå. Grønn og frodig. Men vil den rekke å danne blomster?

Ingen kommentarer: