lørdag 6. juli 2013

Hvordan har dette skjedd?


Foto: Kow d.e. 03072013 ©
Klikk på bildet for å se større versjon


Den døde pelargoniumstilken har spidet blomkarsebladet. Hvordan har det kunnet skje?

Pelargoniumplanta i den store urna har ikke funnet seg til rette.
Den var litt svak og medtatt da den ble plassert der, men jeg satset på at den skulle komme seg bare den fikk røttene i ny jord.
Det skjedde ikke.
Kanskje fordi den var for svak i kombinasjon med at den har stått for mørkt og rått og har hatt for hyppige besøk av sniler og snegler av forskjellige slag - store brune, små grå og snegler med runde og flate hus i diverse størrelser.

I håp om å få en frodig beplantning stakk jeg blomkarsefrø i jorda sammen med pelargoniumplanta.
Og blomkarsen har vokst.
Den sier ikke nei takk til et skyggefullt, fuktig miljø.
Så den har fått store blader.
Om det blir blomster, når den ikke får sollys, er en annen sak.

Da jeg tok en nærmere kikk - for å se om potta burde flyttes ut i sola - fikk jeg se et fenomén som jeg ble overrasket over og ikke fant noen forklaring på.
En av de døde, tørre pelargoniumstenglene stakk opp gjennom et av blomkarsebladene.
Hvordan har dette kunnet skje?

Pelargoniumstilken er død.
Den har ikke først vokst gjennom bladet og dødd etterpå.
Den er akkurat så lang som da den ble plantet.
Ergo må bladet så å si ha vokst "rundt" stilken.
Det naturlige ville vært at det lette bladet hadde bøyd unna etter hvert som det vokste, men det har det øyensynlig ikke gjort.

At bladet skal ha blitt tredd ned på stilken er ikke sannsynlig.
Hvem skulle ha gjort det?
Ingen har vært der potta står.
Vinden?
Hvis vinden hadde revet og slitt i bladet og presset det mot stilken, burdet vel det skjøre bladet ha revnet?

Naturen byr på et fascinerende samspill av krefter.
Logiske - og uforståelige.
Denne penetreringen tilhører den siste kategorien.
I alle fall for meg.
Er det noen andre som kan tenke seg en logisk forklaring?

Ingen kommentarer: