mandag 23. september 2013

Myriader av sølvfargede insekter

Foto: Kow d.e. 21092013 ©
Klikk på bildene for å se større versjon 

På undersiden av bladene sitter det tett i tett med mikroskopiske, sølvfargede insekter som svermer ut ved berøring eller bevegelse.



De mikroskopiske hvite "flekkene" er insekter som fløy ut da vårt barnebarn Marie ristet på kaprifoliumbusken.

Jeg la først merke til dem for et par år siden da jeg uforvarende kom borti en av skogskjeggplantene.
Da kom det en sverm med små hvite insekter flygende ut fra planta.
Ved nærmere ettersyn, viste det seg at de satt i store mengder på baksiden av bladene.
Jeg klipte ned plantene og stappet bladene i en sekk.
Mange av insektene fulgte med, men slett ikke alle.

Ikke bare skogskjegg
Den seneste vinteren var hard mot mye, men de sølvfargede, mikroskopiske insektene overlevde.
Nå fins de ikke lenger bare på skogskjeggplantene.
På kaprifoliumplantene liker de seg tydeligvis ekstra godt.
Både de kaprifoliumplantene som ligger som markdekkere i en skråning på nordsiden av huset, og den store flotte som klatrer på vestveggen, er fulle av sølvfargede, bitte små insekter.
Også andre vekster har fått besøk.
Selv ikke bringebær og humle har gått fri.

Gode råd?
Hvordan bli kvitt disse ubudne - og meget uvelkomne - gjestene?
Hva slags insekter er det?
Og hva skal vi gjøre for å bli kvitt dem?
Jeg har hatt hage med blomster, nyttevekster og prydbusker i flere tiår, men aldri sett slike insekter før for et par-tre år siden.
Og i alle fall har jeg ikke hatt problemer med dem.
Men nå er de en plage.
Er det noen som har gode råd og gi?

Ingen kommentarer: